Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Forman
Ja igår så hände det en olycka att jag lyckades bryta av nyckeln till bilen (den enda jag har) hur fasen går den nu då? Har för mig att det är nån form av startspärr i dom sista årsmodellerna? Måste man beställa en ny på Volvo, vilket troligen kommer kosta en slant? Eller kan man gå till en låsfirma kanske dom kan fixa en ny nyckel för ett par 100?
av Rådlös
Du kan nog välja det som är närmast för dig. Volvo, men då skall du kunna visa att du är ägaren till bilen etc. etc.
En låssmed, men en riktig låssmed. Inte en klackbar. Och du behöver den biten som eventuellt sitter kvar i låset. Kommer du inte åt den i nuläget så får du tillverka en liten krok av pianotråd eller annan styv tråd. Så lång så att du får plats med den i hela handen och spetsen böjer du till en L-form. Den lilla kroken räcker om den är någon millimeter eller två. Kör in den i nyckelspåret och försök kroka tag i den lösa biten och dra ut.
av Forman
Tack för tipset gick dock inte av inne i ett av låsen men bra att veta ;) Volvo skulle visst ha 1200 för nyckel och 500 för kodning, lyckades kontakta förra ägaren och han hade 2st extra nycklar liggande så det löste sig!
av Forman
sicnarf skrev:Vad fan behöll förra ägaren dessa nycklar för när bilen såldes av honom? Undrar bara.
Han hade glömt bort dom, han kontaktade ägaren innan honom som sade att han hade fått med ett par extra nycklar, så då var det bara att leta och dom dök upp.

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]