Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lagar
Jag har under ett par års tid haft problem men ryckig gång.Har bytt bränslefilter,relä till bränslepumpen,tändstift,kollat diagnostiken O.K. Samt att jag
upptäckte att tändstiftet på 4:ans cylinder var blött och geggit.Bytte spridaren och då gick den kanonbra en dag,sen började den rycka under körning
igen,men går mycket bättre efter spridarbytet.Bilen är en 945-92a utan lull lull och ingen turbo,kan det vara smuts på varvtalsgivaren? ??:-/
av Rådlös
Det kan i och för sig vara smuts på varvtalsgivaren, men det har nog ingen inverkan här.
Vad händer om du flyttar runt dina spridare, följer felet med någon av spridarna? Dom kan behöva rengöras när dom blir gamla. Det är ett verkstadsjobb. Vad händer om du kopplar ur LMM?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är "skräp" som är "lösligt" kan det hjälpa att tanka c:a 20% E85 nästa gång du tankar, annars "flytta runt" spridarna som "Rådlös" skrev. Det kan också vara en "dålig" tändkabel till just den cylindern så gnistan är mycket svagare och kanske uteblir ibland.
LMM = LuftMassaMätare. Du skriver att det är -92 års modell, då har du ingen LMM, det sitter ett system som heter Rex/Regina och det fungerar lite annorlunda.

Mvh
Lennart
av lagar
Har nu rengjort givaren för varvtal som sitter på sprängkåpan,den var ordentligt geggig,så det var med nytt hopp som jag provkörde,men den rycker fortfarande.Brukar tänka att felet är bränsle eller tändning, men likväl har jag inte listat ut vad felet är som pågott senaste tre åren.Kan det vara fel i datorn,men min kompis varvade ut den ordentligt på växlarna och då var den bra i ett par månader,men det funkar inte längre.Undrar om jag är ensammen om detta fel. ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du bytt tändstift, fördelarlock, rotor och tändkablar nyligen? Det låter som det skule kunna vara tändstift eftersom det blev bättre efter en ordentlig "genomkörare"
Jag har också lite ryckig gång på min 745-a. Det har varit så ända sedan förre ägaren (min svåger) köpte bilen --94. Det märks bara vid jämn fart och bara med AC-n på. Har försökt att "lokalisera" det, men har "gett up"

Mvh
Lennart
av lagar
Mycket inressant! Det är tydligen ett vanligt fel som inte har gått att lösa med att byta en massa grejer,kan det vara så att det är datorn för insprutningen som strular,hoppas att någon fler som har eller har haft liknande problem hör av sig :wink:
av lagar
Mystiken tätnar! Jag har trott att det hade med bränslet att göra,Vi provade med att tanka full tank och då började den gå rent,inga ryckningar,man kan undra vad som spelar in,kanske pumpen suger luft när det är lite bränsle.Vad än det är så går den bra just nu och vi får väl försöka ha full tank oftare ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Trasig tankpump. 7/900 har 2 bensinpumpar, den främre "klarar sig själv" om det är mer än 1/2 tank. sedan måste den ha hjälp från tankpumpen. Om du öppnar tanklocket och sticker ner en slangbit (20cm) och håller mot örat, så ska det höras ett tydligt "surrande" om det är riktigt. Säkring 11 är till tankpumpen (och Lambdasonden).

Mvh
Lennart
av lagar
Tack Lennart! jag tror att du har rätt,äntligen börjar felet vara inringat,viste inte att det fanns två pumpar,men jag ska byta den du säger. :lol:

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]