Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av szedko
#989911
Frambroms tar ojämnt. Som om det vore ett stor grop i bromsskivan. Nu nya skivor, samma effekt som tidigare. Är det ABS som tror något? Redan vid lätt bromsning kommer dessa hugg. Frekvens är ett hugg per hjulvarv. Kan man stänga av ABS?
av rid54
#989934
ABS är nog inte inblandat, det jobbar ju med betydligt snabbare förlopp. Hur mår oken fram? Om det är glidande ok, kolla att de kan glida, annars kolla att alla kolvar rör sig (båda sidorna).
Användarvisningsbild
av lennarte
#989937
Känns det i ratten?? Annars kan det vara skivorna bak. Du skriver att du bytt skivor fram, har du fått dit dom riktigt? Ibland måste man "skrapa rent" med en grov fil på navet. Fick du knacka på skivorna måste du göra rent bättre. Har du gjort rent dom nya skivorna ordentligt? ABS-en stänger du av genom att ta bort säkringen (e.v nr. 24)

Mvh
Lennart
av szedko
#989962
Jag bytte skivor, ingen skillnad. Har prövat ta bort säkringen, ingen skillnad. MEN är det inte fler säkringar till ABS på annat ställe? Detta problem har jag haft rätt länge, tidigare har effekten varierat. Om givaren inte känner av några "kuggar" på ringen , hur yttrar det sig?
av rid54
#989982
Fel på ABS-anläggningen (exvis att hjulgivare inte får rätt signal) gör att systemet sätter felkod och oftast stänger av sig. När ABS arbetar hörs det, och det känns i pedalen; ett sorts knarrande eller surrande. Det är pumpen och ventilerna som arbetar. De arbetar i sin egen takt och inte i takt med hjulvarven. Om man antar att kuggkransarna "lurar" ABS (vilket kanske är möjligt, vet inte) så ska man ändå kunna känna/höra att systemet arbetar om det skulle ingripa. Skulle tro att lennarte är inne på ett troligare scenario.

Det bör ju gå att provocera fram ett ABS-ingripande om du har nån grusväg i närheten, som referensupplevelse.
Användarvisningsbild
av lennarte
#990007
Har du olika stora däck på samma axel?? Datorn mäter med hjälp av givarna att hjulen har samma varvtal, och sänder givarna olika signaler försöker datorn "kompensera". Vet ej hur känslig Volvo är, men en kompis råkade ut för detta med en Peugeot kundbil. Alltså att ABS-en "gick in" medans dom körde.

Mvh
Lennart
av chassis
#990675
Som rid54 säger har detta felet inget med ABS-en att göra eftersom det är hjulvarvsberoende! Skulle något tandhjul till ABS-en vara kass på del av varvet stänger systemet av sig och varnar. ABS systemet kan inte bromsa så att det alltid nyper åt på samma del av skivan varje varv.
Hur vet du att det är frambromsarna? För mej låter det som bromsvibrationer (= pulserande broms = bromsjudder)! Tämligen vanligt både fram o bak. Har du kollat bakskivorna?
Vid "kalla" (= ej överhettade) bromsar beror bromsvibrationer så gott som uteslutande på tjockleksvariation. Skivan är lite tjockare på en del av varvet, vanligen orsakat av ojämn korrosion. Antingen har beläggen/oken skyddat skivan från fukt och resten av skivan rostat eller så har det stannat fukt mellan skiva och belägg och rostat där. Den rostiga ytan är slitstarkare än rena gjutjärnsytan. När skivan slits vid vanlig användning slits den rostfriaste ytan snabbare och skivan blir därför tunnare just där. Bromsen nyper åt hårdare på de tjockare delarna av skivan. Detta känns tydligast vid lätt bromsansättning!
Det finns även en annan orsak till bromsvibrationer. Om skivan monteras med axiellt kast (skevt nav eller smuts mellan nav och skiva) och körs långa sträckor med få bromsningar, kanske mycket motorväg, touchar beläggen mot skivan på de "höga" delarna av varvet även när man inte bromsar. Skivan slits då mer på dessa ställen. Typiskt är då att skivan (som ofta ser ren och fin ut) får två tjockare ställen per varv, 180 grader isär. Volvo specar gränsvärden för tjockleksvariationen. För bakskivorna, som är känsligast brukar värdet ligga runt 0.01 mm (en hundradels mm).
Allt ovan gäller på skivor med hög tillverkningsprecision t ex Volvos egna. Det går ju lätt att tillverka skivor som redan från början har tjockleksvariation. 0.01 mm är inte så mycket!
Detta om detta...
Så kolla bakskivorna! Kolla även att framskivorna är bra monterade på ett rent och snyggt nav, att fälgen ligger snyggt mot skivan (t ex att inte M6 skruven, "pinnen" som håller skivan, om den finns, tar i fälgen) och att hjulmuttrarna/skruvarna är någotsånär jämnt åtdragna
av chassis
#991775
Här är en tum :???: -regel att känna om vibrationerna kommer från fram- eller bakvagn:
Om ratten skakar/svänger i tangentiell led ("snurr-led") kommer de framifrån.
Om ratten skakar i verikal led kommer de bakifrån.
Håller man med raka pekfingrar mot ratten kl 6 och kl 12 båda pekande in mot rattcentrum känner man vertikal rattrörelse
Håller man med raka pekfingrar mot ratten kl 6 och kl 12 men ena pekande rakt åt höger andra rakt åt vänster parallellt med rattkransen känner man tangentiella rörelsen.
Låter det krångligt? Vänta bara till jag förklarat...
Hoppas att det funkar som hjälp alla fall.
av kkj
#1009438
Bromsskivorna bak var problemet. Båda hade en likadan urgröpning. Rostflaga stor som ett bromsbelägg hade lossnat Upplevdes som fram , men var bak, Så enkelt var det
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]