- tis 21 jul 2015, 00:10
#990675
Som rid54 säger har detta felet inget med ABS-en att göra eftersom det är hjulvarvsberoende! Skulle något tandhjul till ABS-en vara kass på del av varvet stänger systemet av sig och varnar. ABS systemet kan inte bromsa så att det alltid nyper åt på samma del av skivan varje varv.
Hur vet du att det är frambromsarna? För mej låter det som bromsvibrationer (= pulserande broms = bromsjudder)! Tämligen vanligt både fram o bak. Har du kollat bakskivorna?
Vid "kalla" (= ej överhettade) bromsar beror bromsvibrationer så gott som uteslutande på tjockleksvariation. Skivan är lite tjockare på en del av varvet, vanligen orsakat av ojämn korrosion. Antingen har beläggen/oken skyddat skivan från fukt och resten av skivan rostat eller så har det stannat fukt mellan skiva och belägg och rostat där. Den rostiga ytan är slitstarkare än rena gjutjärnsytan. När skivan slits vid vanlig användning slits den rostfriaste ytan snabbare och skivan blir därför tunnare just där. Bromsen nyper åt hårdare på de tjockare delarna av skivan. Detta känns tydligast vid lätt bromsansättning!
Det finns även en annan orsak till bromsvibrationer. Om skivan monteras med axiellt kast (skevt nav eller smuts mellan nav och skiva) och körs långa sträckor med få bromsningar, kanske mycket motorväg, touchar beläggen mot skivan på de "höga" delarna av varvet även när man inte bromsar. Skivan slits då mer på dessa ställen. Typiskt är då att skivan (som ofta ser ren och fin ut) får två tjockare ställen per varv, 180 grader isär. Volvo specar gränsvärden för tjockleksvariationen. För bakskivorna, som är känsligast brukar värdet ligga runt 0.01 mm (en hundradels mm).
Allt ovan gäller på skivor med hög tillverkningsprecision t ex Volvos egna. Det går ju lätt att tillverka skivor som redan från början har tjockleksvariation. 0.01 mm är inte så mycket!
Detta om detta...
Så kolla bakskivorna! Kolla även att framskivorna är bra monterade på ett rent och snyggt nav, att fälgen ligger snyggt mot skivan (t ex att inte M6 skruven, "pinnen" som håller skivan, om den finns, tar i fälgen) och att hjulmuttrarna/skruvarna är någotsånär jämnt åtdragna