Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kadstkar
Har en 945-92 aut som gått drygt 44 tusen. Nu har hastighetsmätaren fått fnatt, när jag vrider på tändningen så "hoppar" hastighetsmätaren upp till ca 60 och när jag sedan börjar köra så visar den som den ska.
Om jag står still m mätaren på 60 så rör sig inte trippmätaren.

är det instrumentet det är fel på eller var ska jag börja söka fel?
av Volvo744V60
Hej! Jag har en Volvo 744 -92 årsmodell där hastighets mätaren visar 60 km/tim oavsett hur fort jag kör men den går tillbaka till 0 när jag stannar.
Har hört att det går att få den lagad men vet inte var. Är det någon som har ett bra tips?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har haft samma problem med min 740 (detta också, puh.. ??:-/ ), den stannade på 110km/tim. Jag läste om kallödningar på forumet och plockade ut och isär mätarhuset och plockade ut själva hastighetsmätaren. Jag insåg ganska omgående att detta krävde bättre syn och mindre klumpiga fingrar. Det var en massa lödning att gå igenom. Jag plockade ihop allt och satte tillbaka mätarhuset igen och började kolla på nätet efter en begagnad. Morronen efter när jag körde till jobbet fungerade den, och gör så än idag (minst 2 år senare). Dock slutade trippmätaren (och vägmätaren) att fungera sent i höstas, men det är nog ett annat fel (kugghjul?)

Mvh
Lennart

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]