Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PGOlofsson
Hej
Ny på forumet men ska försöka förklara min fråga så gott jag kan.
Har nu gått och skaffat mig en Volvo 765 GLE från 1987. Den funkar i det stora hela bra men ett problem har jag med den som vållar stora problem.
Det är så att bilen är utrustad med ACC (Automatic Climate Control och problemet med den är att oavsett vilken temperatur jag ställer in eller i vilket läge jag har funktionsväljaren så kommer det mycket varm luft. Blir ganska varmt i bilen nu på sommaren :D .
Är det någon som vet vad det beror på och vad jag kan göra åt det?
Kan det vara någon värmekran som kärvar eller är det tempgivaren i kupén som kan spöka eller finns det något annat fel som kan vara trasigt i systemet.
Tilläggas kan att AC-pumpen samt rör anslutningen till den är bortplockad men det borde väl inte ha någon betydelse?

Hur bifogar man en bild? Hade tänkt visa en bild på värmereglagen men jag får bifoga en länk till en bild, hoppas det är tillåtet
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 20ae36.jpg

Tack på förhand
/Mikael
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har visserligen "bara" AC, men alla inställningar går med vakuum. Utom spjället som sitter bakom handskfacket. Det sköts med vajer från panelen. Om du har läck någonstans på vakuum sidan så funkar igenting. Värmekranen sitter i motorrummet mot torpedväggen och är fjäderbelastad åt ett håll, men är lätt att öppna/stänga med att suga i slangen. Jag har en 740 GLT -88B med det mesta i utrustning som fanns då så det borde vara något liknande på din. Förutom då att du har automatisk AC och jag har manuell. Jag kan inte "ställa in" temperaturen. Givaren för innertemperaturen "tar" luft via en slang om sitter i innerbelysningen i taket. Det brukar visst samlas damm där som "stör" den automatiska inställningen, men i ditt fall tror jag mer på en läcka i vakuumsystemet. Det brukar kunna höras när spälsen rör sig om det funkar som det ska. Det sitter en vakuumtankar bakom stötfångaren, kolla slangen dit. Där hade jag problem på min så slangen dit är pluggad, och tanken används ej.

Mvh
Lennart
av PGOlofsson
Okej jag tittade lite idag och ovanför batteriet så sitter det en liten rund burk i en hållare som har en vakuumklocka monterad på och en elkontakt med fyra kontakter och tre kablar och ena kabeln sitter lös (en röd med en ringkabelsko). Är det nån typ av vakuumpump? Ur den här går det en slang som går in under stötfångaren och en slang som inte sitter fast i nått i ena änden som är ungefär 25 cm lång. Sen är även elkontakten som sitter på torkfiltret urkopplad men det kanske inte spelar nån roll. Provade även att stänga värmekranen med hjälp av en najtråd men det kommer fortfarande hetluft som bara attan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kontakten på torkfiltret är en givare som känner av trycket i AC systemet och stänger av kompressorn vid för lågt tryck. Så den har nog kopplats bort för det varit något problem med AC systemet och har inget med värmen att göra.

Mvh
Lennart
av PGOlofsson
lennarte skrev:Kontakten på torkfiltret är en givare som känner av trycket i AC systemet och stänger av kompressorn vid för lågt tryck. Så den har nog kopplats bort för det varit något problem med AC systemet och har inget med värmen att göra.

Mvh
Lennart
Okej då vet jag, tänkte att det kunde vara nått liknande.
Men jag tycker det är konstigt att det kommer varmluft trots att jag stängt värmekranen framför torpedväggen, den kan väl inte ta in varmt kylarvatten nån annanstans, eller så kanske värmekranen är trasig. Verkar ju finnas vakuum i systemet för det går ju att ändra allting med Funktionsväljaren, man kan ställa om till defroster och ventilationsmunstycken och allting men inte ställa ner värmen.
av PGOlofsson
Nu har jag felsökt lite mer och kommit fram till att allting på vakuumsidan fungerar, alla spjäll och allting rör sig som dom ska. Jag tog bort handskfacket nu ikväll och tittade på spjället som sitter där bakom och klämmer jag ena slangen (se bild) så ändrar sig spjället och kalluft kommer ur ventilationsmunstyckena. Så felet måste ju sitta nånstans i det elektriska, att systemet inte vet vad jag vill ha för temperatur eller nått sånt. Funderar på om felet kan vara i temperaturvredet eller nått sånt, eller är det någon som har något förslag?

Angående bilden:
Om jag klämmer den grova vita slangen till höger om den orangea då ändrar sig spjället och kalluft kommer ut.
Bilagor
Ventilationsspjäll.gif
Ventilationsspjäll.gif (86.92 KiB) Visad 4698 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Det gör det, i alla fall på nyare modeller. Det mäter även solljuset. Inte säker på detta men det har varit lite diskutioner på forumet om detta så sök lite på det

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]

Hej, Gällen en S60, 2003 med 140hk. Skorrande[…]

Youtube-tråden

@fjohan82 , Men jösses, vilken manöver […]