- lör 27 jun 2015, 16:43
Just köpt en 940 kombi med fulltrycksturbo från 97 med 26000 mil. Oljetråget var rostigt och läckte som ett såll. Bilen gammal och inte värd mkt. Försökte laga hålen med kemisk metall. Detta misslyckades. En kompis kompis kompis i Danmark kunde byta tråget på sin verkstad för en rimlig peng (riktig verkstad skulle bli dyrare än bilen är värd). Att byta tråget tog 3,5 timme med lyft och proffsverktyg. Motorn behövde lyftas ca 10 cm och frambalken lossas och sänkas motsvarande. Oljepumpen behövde trots detta lossas för att få ut tråget. Oljepumpen har ett metallrör som leder upp i blocket, jag gissar med olja till motorn. Mekanikern satte dit en ny packning i hålet i tråget där detta rör skulle in. När vi bytt tråget och satt ihop allt så lyste oljelampan. Ned med grejerna igen. Försökte trycka upp röret lite hårdare upp i tråget. Den satt inte fixerad ordentligt i hålet utan kunde flexa som jag förstod det av dansken. Nu slocknade oljelampan. Så fort jag kommit ut på vägen började den lysa igen. När jag kom hem till Sverige hörde jag att motorn knackar på tomgång. Min teori är att packningen i hålet där oljepumpsröret skulle in har fallet av under operationen och att det var därför som röret inte verkade sitta fixerat. Nu står jag här. Bilen kan inte köras tillbaka till DK och den kan inte lämnas in på verkstad i Sverige (jag har inte råd). Vad ska jag ta mig till? Är det nån som bytt tråg eller oljepump förr som kan bekräfta att röret ska sitta fixerat eller löst? Går det verkligen att skruva fast pumpen i blocket först och sen sätta i oljeröret i blocket (vilket mekanikern gjorde)? Vad tror ni om min teori om att packningen ramlat ur hålet innan mekanikern satte i röret och att det är därför som oljetrycket är så lågt nu? ( Jag har kollat så motorn har jord). Vad kan jag göra? Jag tror inte det går att fixa detta med att ligga på marken på parkeringen hemma. Suck och stön.
- By Solomon