Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joj2
Hej.
Gav mig på att byta en fallerande ABS-givare höger fram. För att komma åt att driva ut den gamla lossade jag hjulnavet. Nu har jag börjat montera ihop det hela igen (har även satt dit en ny bromssköld då den gamla rostat bort) men jag fattar inte hur jag ska återmontera navet. Hjullagret har helt enkelt delat på sig och den yttre halvan är "lös" och går inte ihop med den inre. Centrummuttern går bara att dra några varv, sen blir det trögt. Och jag gissar att lagret inte mår bra av att "tvingas" ihop med muttern...

Hur gör man? ?:-/

Tacksam för raska svar - snart kommer regnet!
Användarvisningsbild
av 1314
Jag och en vän råkade ut för precis samma sak när vi bytte givare!

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det var man gjorde men jag har för mig att man tog det i handen och höll upp och ner, då gick det att få ihop dom igen. Hur man skulle göra fick vi fram genom att leta på Google.

Vi testade tvinga ihop det muttern innan dess men lagret tog skada utav det så vi var tvungna att byta det efter 100-200 mil.
av joj2
Tack för input. Dock för sent att pilla tillbaka kulorna då jag redan monterat ett nytt nav från Biltema :wink: . ABS-kransen var dock så pass risig att det nog var lika bra att byta.
Användarvisningsbild
av White
Rådlös skrev:White: En fråga till dig om inte TS har läst ännu. Är det plåtringen som håller rullarna som har havererat?
http://www.brakeparts.se/slap-husvagsde ... oCwQ7w_wcB
Exemplet på bilden är ju inte så skrämmande dyrt, så nya lager hade man ju ändå förr eller senare behövt köpa.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Menar du om det är så i TS fall?

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]