Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hannaz
Undrar över ett ev missljud.

När jag kör (hörs främst på låg växel) så knattrar det lite/ganska tyst (men konstant) när man ger gas. Låter inget när jag frikopplar så det kan väl inte komma från hjulen/däcken antar jag.
Var kan det komma ifrån?
Användarvisningsbild
av lilleman
hej det låter som flenspackningen mellan grenröret och främre avgasröret läcker.kan också vara packningarna mellan topp och grenrör. öppna huven och lyssna gasa lite och känn försiktigt runt anslutningarna mellan avgasröret och grenröret samt mellan grenrör och topp.bilar med egrventil händer det att dem små rören som ansluter till ventilen bränns sönder då knattrar det också hoppas det löser sig mvh/roger :D
av hannaz
lilleman skrev:hej det låter som flenspackningen mellan grenröret och främre avgasröret läcker.kan också vara packningarna mellan topp och grenrör. öppna huven och lyssna gasa lite och känn försiktigt runt anslutningarna mellan avgasröret och grenröret samt mellan grenrör och topp.bilar med egrventil händer det att dem små rören som ansluter till ventilen bränns sönder då knattrar det också hoppas det löser sig mvh/roger :D
Vad innebär erg-ventil. Är det allvarligt?

Skulle kunna passa m packningar mel grenrör o avgasör. Bakre delen är bytt men jag såg att främre delen var rätt rostig.
Användarvisningsbild
av lilleman
hej egrventilen leder tillbaka en del avgaser till insuget för ytterligare förbränning. vilken årsmodell är din bil om jag minns rätt så kom detta på volvobilar 1976-1987 sedan ersattes den med katalysator föratt återkommasenare vet ej vilket år den kom tillbaka. min systers 945 94årsmodell med 230fk har egrventil. mvh/roger :D
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det