Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

- Skriver bara detta för att jag är nyfiken, inte för några andra syften -

För några månader sedan fick jag en 940 som övningskörningsbil av min käre far. Och med tanke på alla Blocket annonser är jag lite nyfiken på om vi gjorde ett bra köp, och vad ni tycker om skicket osv. utifrån min beskrivning.

Modell: 940 Sedan 1997.
Hästkrafter: 135.
Antal ägare före oss: 1.
Miltal: 170xx mil.

Teknisk data:
Saknar AC, men har en lucka i taket.
ABS bromsar.
Airbag förare.
Servostyrning.
Centrallås.
Dragkrok.
Supermjuka säten som även passar folk under medellängd.
Yttertemperaturmätare.
Är några av alla fantastiska finesser i den bilen.

Övrigt:
Saknar servicebok, och har nog inte blivit "officiellt" servad??
Besiktningspapper från senaste besiktningarna (typ 3 st?) finns, och är helt blanka. Woho!
Framvagnsinställningen (heter det så??) är fel.
Däcken är dåliga.
Kamrem bytt för 13 år sedan...
Den är väl typ 80% rostfri. Rostig på alla dörrar, och på skärmar.
Har en del bucklor och repor.

Vill inte outa exakt, men vi betalade lite under 20 000 kr. Och jag tyckte det var ett riktigt kap!
Sure, bilen har lite små-skavanker, men herregud den är ju 18 år gammal också! Jag kunde i alla fall inte vara mer nöjd med den i alla fall! Älskar den ;;-O

Min käre far tycker att skicket är ok men inte mer. Han tycker typ också att priset var ok, men nästan lite i överkant med tanke på skicket. (Håller inte alls med!) Jag tycker skicket är exemplariskt med tanke på den lilla prislappen (är säker på att det finns ex som kostar dubbelt så mycket som är sämre!).
Men vad säger ni om skicket i allmänhet? Och skicket utefter det pris vi gav? :)
Fick du bilen /av/ din pappa eller köpte han den till dig? I vilket fall så tycker jag absolut punkten om att servicebok saknas är lite oroväckande. Att den gått genom besiktningen med blanka papper i tre år är ju ett gott tecken men ingen garanti. Försök få tag på kvitton eller något annat så du vet vad som är gjort. Eller rättare sagt så du vet vad som behöver göras, t.ex kamrem snart?

Edit: Ser nu att kamremmen är bytt för 13 år sedan. Alltså hög tid för byte känns det som. Intervallen är väl max 8 år?

Angående om den var prisvärd så skulle jag nog säga nej. "Strax under 20 000 kr" låter som ett hyfsat utgångspris men slutpriset borde varit några tusenlappar lägre. Dåliga däck, dålig kaross och saknar servicebok är tre stora prutmån som verkar gått förlorade. Fördelen är att den endast haft en ägare och endast gått 17000 mil vilket i mina ögon är stora plus. 900-serien är väl ganska eftertraktad trots allt, "sista riktiga volvon". Nästan mer regel än undantag att bilarna på blocket har gått över 30000 mil.

Min första bil var en 244 från 1980. Motorn var eftersatt och gick halvtaskigt och var hyfsat rostig på sina ställen men för mig var den guld värd. Hade då kunnat sälja en njure och ett ben för att t.ex få rosten fixad. Särskilt första vintern också när "Volvo-värme" fick en innebörd. Lite magiskt var det ändå, allt vad ekonomi heter åsido :-)-) Så att du är nöjd med bilen är en mycket bättre utgångspunkt än att den var prisvärd tycker jag. 20000 kr är ju inga stora pengar ändå, så länge karossen inte är på väg att helt kajka ihop av rost.
Många lägger alldeles för stor vikt vid serviceboken. Okej om det är en ny bil med garantier och sådant kvar, men en 20 år gammal bil, då är den inte värd papperet den är skriven på. Signaturer kan man ju "fixa" i efterhand om man vill... Är inte kamremmen bytt på 13 år är det nog inte gjort så mycket annan service heller, så börja men en ordentlig service. Olja och filter först, kamrem, tändstift, "gå igenom" oljefälla och vevhusventilation. Det kan "beka igen" ordentligt av för långa oljebytesintervaller och slangarna blir ordentligt "murkna". Har den inte rullat mer än 17000 mil har den kanske stått oanvänd i perioder. Luftfilter, slangen mellan grenrör och luftfiltret är ofta trasig. På sommaren gör det inte så mycket, men på vintern bör den vara hel. Tändkablar, fördelarlock, rotor är sådant som bör bytas efter några år, liksom oljan i växellåda och bakaxel. Bränslefilter är en också en sak som ofta kommer på "undantag" på bilar som inte fått den omvårdnad dom ör värda. "Förr i tiden" var bytesintervallen på dessa saker 4000 mil, men idag rekommenderas inte byte längre. En "vanlig" oljekanna använder du till att olja på dörrgångjärn och gångjärn till huv och baklucka och framför allt, pumpa in olja i dörrarna, huven, bakluckan och i tröskellådor Det finns färdiga hål att pumpa in olja i, ev. sitter det plastpluggar. Så kan du stoppa att rosten sprider sig mer. Lycka till med bilen... :-)-)

Mvh
Lennart
Servicebok? Fanns det ens på den tiden? Har aldrig sett någon i verkliga livet, och jag har ägt ett antal gamla Volvo's. :P
Hursomhelst så är det sak samma tycker jag. Skicket på bilen i övrigt säger mer för ett tränat öga än några kråkor och stämplar i en bok.

Svårt som sagt att säga något egentligen om bilen bara genom din beskrivning, det behövs bilder! :)
Positivt är helt klart bara en ägare (!) och det låga miltalet.
Negativt är slarv med papper och kamremmen. Går den av så är det förvisso ingen katastrof, motorn klarar sig fint, men sådan kan tyda på en nonchalant ägare och att inte heller övriga saker som oljan, byte av kylvätska, bromsvätska o.s.v.. setts över.

Rost och skador är annars det som kan sänka värdet på en bil rejält, men allt beror på omfattningen.
Hur ser det ut undertill? 940 kan rosta ganska rejält i tröskellådorna samt i bakre domkraftfästena. Ett enkelt test där är att prova hissa upp bilen. Börjar det krasa samtidigt som fästet sjunker in så brukar det kunna vara bra rötet...
Men det viktiga tycker jag är att du är nöjd! :-)-) Går rosten att åtgärda utan massa svetsjobb och plåtbyte så har du nog en bil som är värd sitt pris ändå ska du se, och de minskar inte precis i värde heller!
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här