Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gerardboree
Tjena!

Jag ska åka och kolla på en 940 -95 imorgon. Den har gått 35.000 mil och alltid servats på verkstad med rätt intervall, enligt säljaren. Den ligger ute för 8900 men jag vill helst få ner den till 8000 jämnt - finns det något givet prutmoment jag ska trycka på, rent spontant utan att ni sett bilen? AC:n är trasig och däcken börjar sjunga på sista refrängen, det låter som givna grejer att pruta på enligt mig. Är det något kamremsbyte eller dylikt som bör göras snart som kan användas för att pruta ytterligare en liten bit?
av Droopy
Snälla, hur ska någon kunna svara på den frågan, en 20år gammal bil som gått 2varv runt jorden, antingen köper du den el inte, 8000 el 8900 är ju samma sak, skillnaden är ju Mc-donalds pengar. Och man kan ju knappast förvänta sig nya sommar och vinter + nyservad och rekondad för 8lök, man får vara glad om den rullar ett el två år utan åtgärd för de pengarna.
av PTV
Snälla, dom 900:- är kanske inte Mc-donalds pengar för just denna köpare när inte alla har möjlighet att handla fordon för en halv miljon.
En godkänd besiktning samt en koll av rost är ju en bra början på dessa bilar.
av Gerardboree
Hej igen! Härligt!!!
Fick ner den ända till 7000! Nybesiktigad, går skitbra i motor och låda. En del rost men inget alarmerande. Nybesiktigad för två veckor sedan.
Hade ett hål i avgasröret framför katalysatorn, stort som en femtioöring typ. Brölade lite när man gasade på. Drog en kilometer ljuddämparbandage från Biltema över det så nu sitter det som en smäck och låter precis som det ska! :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Grattis till mycket bil för pengarna.
Tänk nu bara på att "bandaget" bar är en tillfällig lagning. Motorstyrningen är mycket känslig mot läckage i avgassystemet före katen. Lambasonden kan "känna av" syre som "läcker in" vid minsta läcka och ge fel signal till styrboxen som ökar på bränslemängden i onödan.-95 tror jag var sista modellen med diagnostik box i motorrummet. Lär dig hur den fungerar innan du behöver använda den och radera eventuella gamla felkodet.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Det är ett enkelt system men värdefullt vid felsökning då man kan relativt enkelt utesluta vissa saker.

Mvh
Lennart
av sicnarf
Hur kunde den gå genom besiktning för 2 veckor sedan med det 50 öres hålet? Även om hålet kom efter besiktningen så måste det ha varit spricka där typ. Jag rekomenderar att du tar en bockad plåtbit över det hålet med avgaspasta under. Kläm till den sedan med en avgasklämma. Det kommer att sitta för evigt och är mycket bättre än bandage.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kom på, det är förmodligen där det sitter en gängad plugg som Volvo använde för avgasmätning. Då kan det ju vara ganska starkt runt omkring så man kan dra fast en klammer utan att "vika ihop" röret. Förmodligen har Bilprovningen varit där och "knackat", det rostar ju runt själva svetsen. Köper du ett nytt rör är den pluggen förmodligen bortrationaliserad om man inte köper original.

Mvh
Lennart
av Gerardboree
lennarte skrev:Kom på, det är förmodligen där det sitter en gängad plugg som Volvo använde för avgasmätning. Då kan det ju vara ganska starkt runt omkring så man kan dra fast en klammer utan att "vika ihop" röret. Förmodligen har Bilprovningen varit där och "knackat", det rostar ju runt själva svetsen. Köper du ett nytt rör är den pluggen förmodligen bortrationaliserad om man inte köper original.

Mvh
Lennart
Helt rätt. Det satt en plugg där från början, den sköts ut när jag körde. Nu har jag vridit runt 2st bandage och kletat på en halv burk avgaspasta... Jag ska titta på en klammerlösning!

Fick nya 5.0.5 via OTA. Ser ok ut, inga buggar &au[…]

Friskluftslang

Hej! Är det någon som har tips på[…]

Bensinpriser v2

Trump verkar ju ha fått uppdatera sin plan. […]

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]