Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BenneBanan
Hej, en dag när jag körde och så sladda vi lite i ett gammalt grustag och sen helt plötsligt dog bilen och startade inte.
Vi lätt den stå 10 minuter och sen helt plötsligt startade bilen och gick att köra med cirka 1 km och sen stannade den igen och vägrade starta och sen fick vi bogseras hem.
Den vägrar starta har bytt bensin pump och bensin rör och bytt tändstift prövat med olika fördelare och olika fördelarlock också olika tändkablar.

Någon som vet vad felet kan vara?
Mvh Benne
av sicnarf
Har du gnista eller inte? Kommer det bensin fram? Varför bytte du pump? Bränslerelät är ok?
Har du felkodsdosa vidvänster stötdämpartorn i motorrummmet? Ta ut felkoder då.
av BenneBanan
Har ingen gnista. Men bensin kommer fram när den bakre pumpen går men den under bilen hörs ej. men kommer bensin fram till spridarna
bytte pump då den sluta funka plus att den va sönderostad vid infästningarna.
Där sitter en felkodsdosa JA
hur gör man de?
av sicnarf
Du har bränsle. Du har gnista. Är den blå och stark? Ändå startar den inte. Kollat kamremmen så den står rätt? Dina tändstift är Volvo original med rätt avstånd? För jag vet att andra stift kan ge startproblem. Kolla ditt spridar relä som sitter på kylvätskebehållaren. Läsa felkoder får du lära dig om i info tråden här nere.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811
av BenneBanan
ja den är blå och stark. kamremen? hittar bara märket på kuggen men inget på själva remen?
tändstiften köpte vi nya tändstift som skulle va likadan som orginalet förutom att dessa va super någonting med 4 byglar så den skulle tända där de va bäst
ska kolla relä sen i em
av sicnarf
Jag skulle också testa med extra jordkabel mellan motor och kaross och batteri och kaross.
Prova med annan spridarrelä.
Kollat på kamrem så den inte hade hoppat så att tändningen ställt sig fel. Misstänker detta kan vara felet.
Kolla på tändboxen ovanför knäna under ratten.
av BenneBanan
hur ska jag sätta en extra jordkabel? går de bra att pröva med ordentliga startkabblar? alltså att ta en av dem och använda som gjord kabel?
Har fått ut en felkod som visade att kancksensorn fick ingen signal. tog loss kabeln och spruta electronic cleaner där sen försvann felkoden och även en annan givare jag hittade. nuhar varvmätaren börjat röra sig när jag försöker strata bilen den har inte rört sig innan då den aldrig funkat i min ägo cirka 3 veckor och hos den andra så sa han den va kass.
var sitter spridarrelääet? har prövat bytta de på kylarvätske behållaren iaf.
men som sagt hur ser jag om kamremen har hoppat?

vad ska ag kolla på tändboxen?
Mvh
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension