Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
Hur lång tid tar det för en mekaniker att byta en spindelled? Mest så jag inte betalar för hög timpenning!
av Yaniz
Jag gör det på max en timma med brytgaffel, slägga och djuriskt våld*. Den gamla spindelleden kan vara svår att få loss, men i övrigt är det lätt att byta. lennarte här på forumet lösgör den gamla spindelleden elegant genom att hålla emot på ena sidan och slå med slägga på bärarmen (se nedan). Det har dock inte fungerat för mig, sannolikt beroende på att jag gör något fel ... Montera den nya är busenkelt, dock bör ni vara två (en små trycker bärarmen nedåt när den andre monterar ny spindelled). Så här skriver lennarte:

Inläggav lennarte lör 14 jun 2014, 09:12
Det är inga problem. Palla upp bilen så hjulen hänger fritt. Skruva bort muttern i mitten (den som är nedåt), be någon hålla ett spett eller en bräda som trycker ner bärarmen. En lagom stor handslägga till att hålla emot med så använder du en större hammare och slå med. Du slår på bärarmen precis där spindelbulten sitter rakt framifrån och håller släggan mitt emot som mothåll samtidigt som din kompis trycker lätt neråt på bärarmen. "Lätt som en plätt" när man gjort det en gång. Då det inte behövs några specialverktyg. När det väl lossnat i konan i bärarmen sitter själva spindelleden med 3 skruvar. Detta gäller 740, tror det är samma på 940.

*jag är ingen våldsam människa, men när det kommer till gamla Volvo, så löser diaboliskt våld av varierande grad det mesta.
av sicnarf
Bilmekaniker har timpeng på allt från 300 kr till 1500 kr i timmen beroende på vilken mekaniker du anlitar. Så det blir svårt för dig att få fram rättvis timpeng. Bytte spindelled några år sen och han tog 300 kr men det tog honom 10 min att byta bara. Det var en liten verkstad runt hörnet.
av Yaniz
White skrev:En välriktad smäll med handsläggan var allt som krävdes för att mina spindelleder skulle lossna.
Vill du vara snäll och utveckla metoden närmare. Jag vill mycket gärna lära mig. Försökte tillämpa och följa lennartes anvisningar ovan när jag bytte i höstas, men lyckades inte hur jag än försökte, sannolikt beroende på att jag gör något fel ...
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här