Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stråle
Jag fick efter montering inte upp fönstrena till 100% vilket resulterade i ett jobbigt brusljud samt att det kom in vatten vid biltvätt.. Gjorde efter instruktionerna vid montering men har nu plockat bort dom igen pga ljudet..
Användarvisningsbild
av lennarte
Det satt vindavisare på framdörrarna på min 745-a (-88B) innan vi var i Bohuslän med båten i fjor (dom snodde både dom och grillen där) och jag saknar faktiskt dom. Vet ej fabrikat på dom, kan varit originalmonterade. Dom var solblekta redan när förre ägaren (min svåger) köpte bilen -94. Fungerade bäst som ventilation vid parkering solvarma dagar eller om man inte kan lita på vädret. Det syns inte om rutan är nere 1 cm eller 2, och det kan inte regna in. Köra med rutan nere tyckte jag att det "brusar" lika mycket som annars, men jag hade inget problem med brus med rutan uppe.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
stråle skrev:Jag fick efter montering inte upp fönstrena till 100% vilket resulterade i ett jobbigt brusljud samt att det kom in vatten vid biltvätt.. Gjorde efter instruktionerna vid montering men har nu plockat bort dom igen pga ljudet..
Nu kör jag ju med vindavvisarna vilka monteras invändigt med dubbelhäftande klisterremsa och inte den modellen som ska kilas in vid rutan.
av Waizguy
Jag har aldrig köpt vindavvisare från v-parts men har ändå lite erfarenhet då jag ägt vindavvisare med samma märke som v-parts (hade då i vilket fall, nu står det inget om märke)
Märket då(nu?) heter Heko och är en stor tillverkare av vindavvisare, så kvaliten i sig är inte dålig, detta märktes vid montering när man var tvungen att böja och slita (invändiga varianten)

- Den invändiga varianten kommer jag aldrig mer att använda, man skulle trycka fast den med dubbelhäftande tejp i listen tillsammans med rutann. Som någon skrev här uppe så var rutan omöjlig att stänga helt och i bruksanvisningen står det "hjälp rutan upp med handen och låt den vara stängd i upp till 48h så listen hinner anpassas". Jag hade vev och hade jag tagit i mer för att få upp rutan så hade antingen rutan spräkts där uppe eller så hade vevmekanism gått sönder. Dock gick rutan upp så mycket att de inte kom in vatten men att ett vindbrus uppstod.
Jag hade så en halv sommar och efter det tröttnade jag och tog bort dom, så nu satt jag där med en uttöjd fönsterlist vilket gav mer oljud än innan montering.

- Den andra modellen som klistras på utvändigt fungerade mycket bra tills den ena flög av på landsvägen. Sen om det berodde på dålig dubbelhäftandetejp eller klantig montering kan jag inte säga. Dock som någon annan redan skrivit så finns det en större stöldrisk på dessa då de bara är att slita av i stort sett.
Minus på denna också är att den kommer längre bort från rutan vilket gör att de blir lite mer resonans än den som sitter i listen.

Hoppas det hjälpt något :)

/// Waiz
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här