Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
Hej. Köpte en 740 i dagarna som har en icke-fungerande AC. Har aldrig rotat i en ac förr så vet inte riktigt var jag ska börja.
Har iallafall skruvat av ett litet hölje på torkarfiltert (?)(sitter vid högra fjäderbenstornet) och tryckt på ventilen och det pyser ut gas.

Som jag läst ska man kolla att kompressorn "slår till". Var sitter kompressorn? Det är inte den under generatorn va? Kan någon beskriva exakt hur man gör för att se om kompressorn slår till?

Mvh
av ThunderAce
om du slår på max kyla i bilen och tittar på kompressorn så ska den fungera så här

ingen AC på så är det frihjul på kompressorn men så fort AC är på så säger bilen
till kompressorns magnetkoppling att nypa och dra åt sig runt remskivan och då går kompressorn runt
av Zeus
ThunderAce skrev:om du slår på max kyla i bilen och tittar på kompressorn så ska den fungera så här

ingen AC på så är det frihjul på kompressorn men så fort AC är på så säger bilen
till kompressorns magnetkoppling att nypa och dra åt sig runt remskivan och då går kompressorn runt
Ok, nice! Trodde nämligen att det var servopumpen till broms/styrning ?:-/

Min står iallafall hela tiden stilla. Vad beror det på?
av ThunderAce
Så den yttre delen vid remmen rör sig inte alls och nyper inte?

Troligtvis så är magnetkopplingen kass, finns en kabel på den som man kan koppla loss och
mata direkt med ström för att se om den drar ihop sig, en kabel från batteri + bara med motorn avstängd, den behöver inte vara igång

Då antar jag att du kikat på säkringar och relä, säkring bör vara hel för det är fler grejer som går på samma, relä osäker hur det är med den

Skulle mata den med ström direkt för att antingen utesluta eller bekräfta att det är kopplingen som är boven
Användarvisningsbild
av lennarte
På torkfitret sitter en tryckgivare. Om du tar loss kontaktstycket och byglar mellan flatstiften ska (motorn igång) kompressorn "slå till". Oftast är det för lite gas i systemet som gör att kompressorn inte startar. Tryckgivaren "känner av" trycket i systemet och "stänger av" kompressorn om gasen börjar "ta slut" för att skydda mot skador. På senare modeller sitter det 3 st givare i underkant på kondensorn (framför kylaren) istället

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Du ska bygla i kontaktstycket. Det ska vara ström i den ena kabeln när AC-n är påslagen. Om kompressorn "går igång" då är det förmodligen för lite gas i systemet det kan även börja kyla men du ska inte köra kompressorn någon längre tid det ör ju en "säkerhetsspärr" du kopplat förbi. Jag köpte min gas här
http://www.envirosafe.se/webshop/index/ ... gds-kit-ac
Funkat utmärkt i ett par år nu. Läs på ordentligt så du vet hur man gör, det är viktigt att du inte får i för mycket gas. Och så bör elfläkten framför kylaren fungera, annars kan du få alldeles för högt tryck när du står i en bilkö en varm sommardag

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
ThunderAce skrev:prova och mata kompressorn direkt med ström innan du börjar med annat
Det är samma kabel vi pratar om. Är där ström på den ena kabeln vid torkfiltret så får du ström på kompressorn om du byglar. Är det ingen ström där, så är det ju fel innan tryckgivaren. Kabeln "ThunderAce" menar sitter under kompressorn och är besvärlig att komma år (har en B234F motor), men det sitter ett kontaktstycke under kompressorn (en kabel, grön tror jag) som man kan strömsätta för att kolla om själva kopplingen på kompressorn fungerar (stillastående motor).

Mvh
Lennart
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]