Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå hejsan.
Lagade ett par fönsterhissar på en pluriel, och fick en 745 -92 i betalning.
Har kört runt med den som "crossbuss" nu ett tag, men har börjat irritera mig lite.
Det verkar som om inte tändningsnyckeln går ur radioläge, och därför har tidigare ägare monterat in en strömbrytare i handskfacket.
Tänkte mig att jag skulle ta och lösa detta, så jag plockade isär tändningslåset. Provade vrida själva kontaktstycket mer till vänster m.h.a en skruvmejsel, men kom inte längre där
Rycker jag alla kablar i bakstycket borde väl inte bilen få någon ström?
Det gör den iallafall.
Bältesvarnare, varselljus, framlysen, baklysen, blinkers, torkare, radio och kanske mer funkar.
Det ser inte ut att vara något hemkopplat, och det ser inte ut att ha brunnit något. Har ryckt säkring en efter en, men aldrig lyckats få av bältesvarnare, förutom när jag ryckte relät för detsamma..

Vad kan det vara för fel?
av rid54
Vissa kretsar ligger väl på ständig spänning (ljustuta, bromsljus, innebelysning...) oberoende av tändlåset och om nån varit och trixat i elsystemet kan ju nån felkoppling uppstått. Det kanske inte behöver synas så väl, om man varit lite försiktig. En quick-and-dirty är ju att ersätta den extra strömbrytaren med ett relä, som manövreras av nåt som styrs av tändningen. Grundproblemet kan vara en hemmafixare eller, såklart, att det blivit överledning mellan två närliggande kablar där de klämts ihop eller om det blivit nån överhettning någon gång. Bilen har ju varit med ett tag.
av rid54
Säkringsmetoden är ju rätt bra, då ser man ju vad som är kopplat vart och man hoppas att inget är kopplat före säkring. Den bilen kanske har huvudsäkringar också? Har du tillgång till ett elschema? Vad, mer exakt, är det som får ström när tändningen är avstängd, dvs vad sitter på den extra strömbrytaren? Kan det vara nån sorts försök till hemlig startspärr, eller är det för att motverka ett problem som uppkommit på annat sätt?
Hittade en bränd kabel till säkring 11, alltså vänster positionsljus m.m. Hade bränt ihop sig duktigt med ett gäng andra kablar. Nu sitter en ny kabel på plats och säkring av rätt sort. Problem löst!

Nu till nya problem.
Har kopplat in all el (tror jag), satt ihop "tändplattan" med tändningslåset igen, men bilen vill inte starta. Startmotorn går, men inte ett tecken till liv, inte ens på startgas.
Har inte hunnit kolla om den får bränsle eller gnista än, men märkte dock att tankmätaren inte rör sig när man slår på tändningen. Kan det tyda på att något är vajsing med bränslepumpen? Säkringarna är hela och sladdarna vid säkringshållaren sitter på plats. Borde väl ändå ha något med elen att göra eftersom det är där jag har varit och pillat. Finns det fler säkringar? Jordpunkter att kolla över?
av rid54
Om motorn inte startar på statgas är det oftast tändningen som felar, börja med att kolla gnista. Om inte tankmätaren rör sig och den har funkat förut, så är det nog nån krets som inte får ström när tändningen är på (tankmätaren har nog inget samband med bränslepumpen) och det kanske hänger ihop med startvägran. Nu börjar problemen bli lite mer modellspecifika, så jag kan nog inte vara till större hjälp, men det finns väl nåt sätt att kontrollera om motorstyrningen får spänning och det brukar finnas nåt bränslepumprelä... Om dessa inte får matning blir det inte mycket aktivitet. Finns det huvudsäkringar, motorstyrningen kanske har nån egen säkring?

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]