Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Äger en 740 -88, den utan uttag för felsökning så måste vara en "A" om jag förstått saken rätt.
Har gått kanon sedan jag köpte den för några år sedan. Problemet kom förra tisdagen, på 2:ans växel kändes det som att bilen fick för lite bränsle för att sedan gå som vanligt igen (kändes som att bilen inte orkade riktigt på 1500-2000 varv för att sedan hämta igen sig)
Sen när jag drog upp den i 90 så började bilen skaka så inåt helvete och tappade kraft, jag växlade ner växel för växel och tänkte att jag får väll krypköra hem....men icke...bilen dog, jag drog igång den igen och lyckades ta mig någon km innan den var heldöd. Jag ringde efter farsan och tänkte att han får bogsera hem mig. Vi testade först att sätta i halvnya stift och då gick bilen, startade direkt.
Jag körde hem den och åkte dagen därpå till biltema (2mil bort) för att köpa nya stift och då på vägen hem började bilen skaka igen. Det gick i omgångar, nästan som att något glappade, den tappade kraft och skakade för att sedan gå några km igen. Tog mig hem - bilen stendog.

Byte stift men det blev ingen skillnad.
Jag bytte bränsle filter - ingen skillnad.
Test körde pumpen under bilen med ett batteri och den pumpade, tog loss bränsleslangen i monterutrymmet men ingen soppa kom.
Bytte ut reläet som drivet pumparna - ingen skillnad.
Tog loss pumpen i tanken och elanslutningen såg ut att vara trasig. Byte ut kontakten, provkörde pumpen och satte tillbaka den. Provstartade bilen och den gick igång....men började hacka och skaka efter cirka 1min och sen dog bilen igen.
Tog loss bränsleslangen i motorutrymmet och det kommer soppa om man kör startmotorn.
Har läst en hel del här på forumet av folk vars bilar har liknande problem och det har föreslagits att det kan vara reläet som styr spridarna. Detta ska antagligen vara ett vanligt fel. Tog loss det och rengjorde kontakterna och jorden, öppnade upp reläet och tog mig en kick allt såg bra ut (när jag körde startmotorn slog reläet till, lika när jag vred på tändningen, kollade även spänningen på reläet och jorden; OK) När man vrider på tändningen nu hör man hur spridarna får ström, vet inte om man hört detta förut tänkte på det först nu efter att jag kollat reläet. Bilen startar inte - helt död.
Bilen tänder med startgas och tvärdör sedan direkt.
Funderar på att lämna in bilen på Volvo men detta lär ju gå på några lakan.
Kan det vara hallgivaren? Kan det vara den? Har också läst att det kan vara rotor och fördelarlock, någon har också bytt styrboxen för att sedan fått bilen att starta. Grejen är ju den att jag vill ju inte byta hela bilen - del för del...blir ju en del päänigar de...
Någon som har haft liknande fel? Vad gjorde du för att få igång bilen igen?
Tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av 1 slipst3n, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har inget svar på vad felet kan vara, men kan ge lite hum om hur Hallgivaren uppträder när det är rätt eller fel.
Om hallgivaren, eller för all del en vevaxelgivare är trasig så får motorstyrningen ingen "startsignal". Hallgivaren eller vevaxelgivaren talar ju om för motorstyrningen att motorn roterar och i vilket läge den just befinner sig. Alltså i vilken grad av 360 som vevaxeln är. Detta måste ju motorstyrningen få reda på exakt för att skicka både tändpulser och insprutningspulser i exakt rätt ögonblick. Inte nog med det, den skall veta vilken av cylindrarna som är aktuell eller "står på tur".
Om nu Hallgivaren eller vevaxelgivaren är trasig, så kommer aldrig någon signal till styrdatorn och varken tändpuls eller insprutningspuls kommer. Styrdatorn vet alltså inte att motorn roterar. Det enda som fungerar normalt i det läget är startmotorn.
Hallgivaren och vevaxelgivaren gör alltså samma jobb, men med lite olika teknik. Dom kan inte utan vidare ersätta varandra. Och finns inte båda samtidigt.
Nu kan ju du, om jag tolkar dig rätt (?) starta motorn i vissa lägen. Det säger emot att Hallgivaren skulle vara trasig. Men, måste jag gardera mig och säga, det kan ju vara någon glappkontakt eller annat liknande elände. Alltså, det fungerar ibland och ibland inte. Det lär gå att göra mätningar vid felsökning på Hallgivaren. Sök här på forumet. Jag vet att jag har läste det, men aldrig prövat.
Du nämnde startgas. Det är ju en metod som är gångbar i felsökning. Om motorn tänder och går på startgas, men stannar efter några sekunder då gasen är slut, så tyder ju det på att något är fel på bränsletillförseln. Det finns flera felmöjligheter här, så jag avstår att säga något bestämt.
Vet man till 100% att bränslet fungerar, man kanske känner bensinlukt, ser på stiften att dom blir blöta etc. etc. och motorn ändå inte startar så kan man rikta in sig på tändningsfel. Sedan kan det ju naturligtvis vara kombinationer av fel i båda systemen, men då börjar det bli komplicerat.
Hoppas att detta gav dig någon fingervisning om hur du skall komma vidare.
av rid54
I och med att det verkar gå att köra "en stund" (om jag förstod rätt) så känns det inte helt naturligt att misstänka en komponent som ett relä eller nån givare; dessa brukar inte ofta leda till den sortens symptom, det brukar mer vara antingen-eller. Däremot påminner det om ett problem jag hade med en gammal Volvo, som uppförde sig ungefär som din (gick en stund - tappade orken - stannade - startade efter en stund och gick en bit till....) och det var helt enkelt diverse flagor och annat skräp i tanken, som efterhand satte igen sugrörets sil. Trycket var OK en stund, men sedan blev flödet för dåligt (tog alltså en stund innen det blev problem) och bilen började konstra. När pumpen stoppades flöt ju flagorna iväg lite och lade sig till ro på bottnen av tanken, men drogs till sugröret när man startade.
Rådlös skrev:Om nu Hallgivaren eller vevaxelgivaren är trasig, så kommer aldrig någon signal till styrdatorn och varken tändpuls eller insprutningspuls kommer. Styrdatorn vet alltså inte att motorn roterar. Det enda som fungerar normalt i det läget är startmotorn.
Precis! Jag kanske inte formulerade mig riktigt riktigt. Min bil går inte längre...helt död på startmotorn. Innan den blev helt död så gick den någon mil efter jag byte stift (trodde då att det var det som var felet.) men den dog efter 2-4mil. Sen efter att jag bytt pumpreläet och elanslutningen till pumpen i tanken så gick bilen igång. Den gick ca 30-60sekunder innan den började skaka (så in åt helvete) och sedan sakta dog. Sedan vare slut.

Efter att har gått igenom och kollat reläet (farsan har mätt spänningen etc.) putsat upp det hör jag hur spridarna surrar (vet inte om man kunnat höra detta förrut) när jag vrider på tändningen men bilen är helt död när startmotorn körs, händer ingenting. Jag tror inte på att det är skit i tanken som satt sig i vägen eftersom bilen är HELT DÖD. Hmm, jag ska ta loss och göra rent hallgivaren, ska även testa (igen) om bilen tänder på startgas. Sen får vi se...jag tror det är ett elfel som gör att bilen inte får soppa som den ska. Tack för hjälpen hittills, återkommer.
slipst3n skrev:Uttryckte mig nog lite fel. Det jag menade var att motorn inte tänder när jag kör startmotorn, inte att inget händer när jag kör startmotorn.
B230F är definitivt mer spännande än B230A motorn. :-)-)

Byt spridarrelä (om du inte gjort det) kostar 40 kr.

Är det kompression i motorn? Gnistor i tändningen?
Okej nu äre fixat (I hope....)
eftersom jag är en klåpare när det gäller att skruva så lämnade jag in bilen till volvo...

Detta var fel(en)....kostade mig ca 1400:-

1. Det var dålig gnista på stiften (nya jag köpt på biltema efter att jag fått problem) dem satte in nya original stift...

2. Det var dåligt med soppa i tanken (skjut mig!) och killen vid disken berättade för mig att om du har en gammal bil så kan pumpen i tanken suga för dåligt så att bilen blir att går dåligt/dör om du har dåligt med bensin i tanken. Ett billigt sätt att fixa detta är att tanka ofta, köra halv tank och sedan fulla upp. Jag hade tidigare, efter att bilen vägrade gå, kollat pumpen i tanken eftersom jag sökt på forumet och hittat folk med liknande problem....i alla fall, jag såg att strömsladden hade typ rostat sönder så jag...(med hjälp av farsan och brorsan) anslöt en ny fräsch kabel och efter det gick bilen igång....men gick bara i ca 30sek. innan den dog...vi kollade slangen från tanken som gick in/upp i motorutrymmet och det kom soppa från den så jag trodde att problemet var något annat...men det visade sig vara soppa problem ändå....problem med trycket. Skriver detta som ett facit för andra som kan ha drabbats av liknande symptom....SE TILL ATT TANKAT FULLT INNAN NI GER IN PÅ ANNAN FELSÖKNING!!!! detta gjorde inte jag då jag trodde att 5-10 liter i tanken var nemas-problemas...men icke....

Jag bytte bränslefilter (skulle bytas ändå...men ändå....)
Jag bytte reläet som driver pumparna....big misstake.
......

Hur som helst, jag tackar alla som tagit sig tid att kommenterat och jag hoppas att detta (klåparmisstag) kan hjälpa andra 740 fantaster som, tyvärr, råkar ut för samma sak.
sicnarf skrev:1400 för felsökning och att byta tändstift är saftigt!
Njaee, dom tar väl ungeför en "tusing" bara för att köra över tröskeln till verkstan. Då är ju 400:- för felsökning och tändstift ingen stor kostnad. Jag tycker verkligen synd om om "folk" som inte kan någonting om bilar och är tvugna att lita på vad verkstäder säger. En kompis svärson har på 4 år lagat en Passat 07-a för 80000:-. Varav 4 bärgningar får den elektriska handbromsen inte släpper, a' 6000 :-

Mvh
Lennart

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]