- lör 18 apr 2015, 23:26
#967047
Tjenare!
Äger en 740 -88, den utan uttag för felsökning så måste vara en "A" om jag förstått saken rätt.
Har gått kanon sedan jag köpte den för några år sedan. Problemet kom förra tisdagen, på 2:ans växel kändes det som att bilen fick för lite bränsle för att sedan gå som vanligt igen (kändes som att bilen inte orkade riktigt på 1500-2000 varv för att sedan hämta igen sig)
Sen när jag drog upp den i 90 så började bilen skaka så inåt helvete och tappade kraft, jag växlade ner växel för växel och tänkte att jag får väll krypköra hem....men icke...bilen dog, jag drog igång den igen och lyckades ta mig någon km innan den var heldöd. Jag ringde efter farsan och tänkte att han får bogsera hem mig. Vi testade först att sätta i halvnya stift och då gick bilen, startade direkt.
Jag körde hem den och åkte dagen därpå till biltema (2mil bort) för att köpa nya stift och då på vägen hem började bilen skaka igen. Det gick i omgångar, nästan som att något glappade, den tappade kraft och skakade för att sedan gå några km igen. Tog mig hem - bilen stendog.
Byte stift men det blev ingen skillnad.
Jag bytte bränsle filter - ingen skillnad.
Test körde pumpen under bilen med ett batteri och den pumpade, tog loss bränsleslangen i monterutrymmet men ingen soppa kom.
Bytte ut reläet som drivet pumparna - ingen skillnad.
Tog loss pumpen i tanken och elanslutningen såg ut att vara trasig. Byte ut kontakten, provkörde pumpen och satte tillbaka den. Provstartade bilen och den gick igång....men började hacka och skaka efter cirka 1min och sen dog bilen igen.
Tog loss bränsleslangen i motorutrymmet och det kommer soppa om man kör startmotorn.
Har läst en hel del här på forumet av folk vars bilar har liknande problem och det har föreslagits att det kan vara reläet som styr spridarna. Detta ska antagligen vara ett vanligt fel. Tog loss det och rengjorde kontakterna och jorden, öppnade upp reläet och tog mig en kick allt såg bra ut (när jag körde startmotorn slog reläet till, lika när jag vred på tändningen, kollade även spänningen på reläet och jorden; OK) När man vrider på tändningen nu hör man hur spridarna får ström, vet inte om man hört detta förut tänkte på det först nu efter att jag kollat reläet. Bilen startar inte - helt död.
Bilen tänder med startgas och tvärdör sedan direkt.
Funderar på att lämna in bilen på Volvo men detta lär ju gå på några lakan.
Kan det vara hallgivaren? Kan det vara den? Har också läst att det kan vara rotor och fördelarlock, någon har också bytt styrboxen för att sedan fått bilen att starta. Grejen är ju den att jag vill ju inte byta hela bilen - del för del...blir ju en del päänigar de...
Någon som har haft liknande fel? Vad gjorde du för att få igång bilen igen?
Tacksam för all hjälp.
Äger en 740 -88, den utan uttag för felsökning så måste vara en "A" om jag förstått saken rätt.
Har gått kanon sedan jag köpte den för några år sedan. Problemet kom förra tisdagen, på 2:ans växel kändes det som att bilen fick för lite bränsle för att sedan gå som vanligt igen (kändes som att bilen inte orkade riktigt på 1500-2000 varv för att sedan hämta igen sig)
Sen när jag drog upp den i 90 så började bilen skaka så inåt helvete och tappade kraft, jag växlade ner växel för växel och tänkte att jag får väll krypköra hem....men icke...bilen dog, jag drog igång den igen och lyckades ta mig någon km innan den var heldöd. Jag ringde efter farsan och tänkte att han får bogsera hem mig. Vi testade först att sätta i halvnya stift och då gick bilen, startade direkt.
Jag körde hem den och åkte dagen därpå till biltema (2mil bort) för att köpa nya stift och då på vägen hem började bilen skaka igen. Det gick i omgångar, nästan som att något glappade, den tappade kraft och skakade för att sedan gå några km igen. Tog mig hem - bilen stendog.
Byte stift men det blev ingen skillnad.
Jag bytte bränsle filter - ingen skillnad.
Test körde pumpen under bilen med ett batteri och den pumpade, tog loss bränsleslangen i monterutrymmet men ingen soppa kom.
Bytte ut reläet som drivet pumparna - ingen skillnad.
Tog loss pumpen i tanken och elanslutningen såg ut att vara trasig. Byte ut kontakten, provkörde pumpen och satte tillbaka den. Provstartade bilen och den gick igång....men började hacka och skaka efter cirka 1min och sen dog bilen igen.
Tog loss bränsleslangen i motorutrymmet och det kommer soppa om man kör startmotorn.
Har läst en hel del här på forumet av folk vars bilar har liknande problem och det har föreslagits att det kan vara reläet som styr spridarna. Detta ska antagligen vara ett vanligt fel. Tog loss det och rengjorde kontakterna och jorden, öppnade upp reläet och tog mig en kick allt såg bra ut (när jag körde startmotorn slog reläet till, lika när jag vred på tändningen, kollade även spänningen på reläet och jorden; OK) När man vrider på tändningen nu hör man hur spridarna får ström, vet inte om man hört detta förut tänkte på det först nu efter att jag kollat reläet. Bilen startar inte - helt död.
Bilen tänder med startgas och tvärdör sedan direkt.
Funderar på att lämna in bilen på Volvo men detta lär ju gå på några lakan.
Kan det vara hallgivaren? Kan det vara den? Har också läst att det kan vara rotor och fördelarlock, någon har också bytt styrboxen för att sedan fått bilen att starta. Grejen är ju den att jag vill ju inte byta hela bilen - del för del...blir ju en del päänigar de...
Någon som har haft liknande fel? Vad gjorde du för att få igång bilen igen?
Tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av 1 slipst3n, redigerad totalt 0 gånger.