Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nordqvistarn
Tjena,
har somsagt en Volvo 744 med b230f motorn som går dåligt. Detta problem kom helt plötsligt från ingenstans en dag.
Iallafall så är problemet att den är segare än vanligt på att accelerera och går ryckigt. Och ibland går det inte ens att gasa på, då den börjar "bööa". Vid vissa tillfällen så vill den inte gå framåt alls då det inte går att gasa mer än 1/5 på gasen utan att den ska bööa och ha sig, och skjuter/smäller även från insuget. Jag misstänker dock att det kanske kan vara någon bränslepump som är dålig och lägger av då och då? För när den börjar gå hyfsat igen (efter att man bara kunnat gasa 1/5) så tycker jag att det hörs som ett surrande ljud under bilen. Och vill även tillägga att precis när man startat den så låter tomgången som en sånthär gammal båt med en jämn "brum-brum-brum" takt, eller hur man ska sägat :p
Ifall det är nån bränslepump som gått, är det den i tanken eller högtryckspumpen som gått iså fall? Eller kan det ha o göra med nått relä kanske ?
Hursomhelst är jag tacksam för svar! Och jag är nybörjare på bilar så ber om ursäkt för mitt dåliga förklarande :P

Mvh
Emil :D
Användarvisningsbild
av lennarte
När pumpen i tanken fungerar kan man höra ett tydligt "surrande" om man öppnar tanklocket. Om inte tankpumpen fungerar får inte huvudpumpen (sitter under bilen ungefär vid förarstolen) tillräckligt med bensin som den ska. Annars är det "vanlig" service som gäller, samt att kolla så inte kamremmen "hoppat" en kugg eller två. Och givetvis, kolla felkoder. Du skriver inte vilken modell du har. Modeller sålda efter halvårsskiftet -88 kallas -88B och där sitter en "diagnostikbox" som man kan få ut felkoder på vissa saker.

Mvh
Lennart
av Nordqvistarn
Jo min är årsmodell 90, och har kollat boxen o det visar 2-3-2, alltså att snabba förändringar av luft/bensinblandnignen har skett.
Jag får testa det där med o lyssna i tanklocket :)
av Nordqvistarn
Stack ner ett rör i tanken men hörde ingenting, så köper mig en begagnad pump o byter ut den :) men är det någon som vet hur jag kommer åt den gamla pumpen??
Användarvisningsbild
av lennarte
Köper du begagnat, köper du och byter hela tankarmaturen. Det sitter som en enhet under en "lucka under över tanken", men man kan köpa pumpen lös,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=52110
Vet ej hur bet funkar att byta. Andra vet säkert mer om detta. Kolla här,
Vhttp://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=36835
det finns fler trådar om du söker på forumet, eller direkt på nätet.

Mvh
Lennart
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]