Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vad kan det vara? Lite dovt knäpp/klonk som hörs om man lyssnar uppmärksamt precis när man börjar svänga. Tror att det bara var ett knäpp per sväng. Upplevde att man kände det lite i ratten också.

Nån som upplevt detta?

Ska försöka få tid för M-test nästa vecka.
Bilen är fö nybesiktigad ua.

Tacksam för tankar!

//Hanna
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag har exakt samma fel på min 744 -88. Jag tror att det är övre rattlagret som är glappt på nåt vis. Min kan smälla till rejält. Så pass att passagerarna frågar vad de var.
av hannaz
eccy243 skrev:Jag har exakt samma fel på min 744 -88. Jag tror att det är övre rattlagret som är glappt på nåt vis. Min kan smälla till rejält. Så pass att passagerarna frågar vad de var.

Hur fixar man i så fall det? Svårt, dyrt? Ska försöka få bilen M-testad i veckan.
av nofear745
Jag har lika på min 745-88. Men det är bara ibland som det dyker upp. Mystiskt.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
även jag kan känna av det ibland, dock rätt så svagt. så de är nog ett vanligt fel.

en annan mycket konstig sak som jag lagt märke till är att när man recis startat bilen å ska svänga så tjuter de lite som en rem när man svänger. detta upphör när bilen blivit varm. kan låta som en dålig fläktrem i början i nån sek å sen upphör det?? :shock:

//Siros
Användarvisningsbild
av Brainy
Siros_740GLT skrev:även jag kan känna av det ibland, dock rätt så svagt. så de är nog ett vanligt fel.

en annan mycket konstig sak som jag lagt märke till är att när man recis startat bilen å ska svänga så tjuter de lite som en rem när man svänger. detta upphör när bilen blivit varm. kan låta som en dålig fläktrem i början i nån sek å sen upphör det?? :shock:

//Siros
Kollat oljenivån i servopumpen?

/Anders
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
kollade servooljan idag. fin och lagom mycket. ändå kan knackningar uppstå ibland
av Addekarlsson
Kommer det utifrån, eller är det inne i kupén? Sitter ett lager i rattstångsfästet (strax innanför rattkåpan) som kan vara lite osmort. Om jag nu inte kommer ihåg fel och blandar ihop detta med nån annan bil.

Mvh/ Adde
av Whiplashinfo
Addekarlsson skrev:Kommer det utifrån, eller är det inne i kupén? Sitter ett lager i rattstångsfästet (strax innanför rattkåpan) som kan vara lite osmort. Om jag nu inte kommer ihåg fel och blandar ihop detta med nån annan bil.

Mvh/ Adde
Detta knäppande problem har jag haft i mina Volvo 740 och 940, även som nyare. Inget av de ovan beskrivna möjliga felkällorna har det varit fel på, så vitt jag fått veta.

/ Tomas
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det