Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
Jag har läckage. Antingen från övre kylarslangens fäste vid kylaren eller från själva kylaren.
Någon som vet vad en kylare på volvo kostar? Samt om någon testat biltemas för ~1000:-?
Användarvisningsbild
av lennarte
Samma här.
Men jag har en kylare för modeller utan AC så jag får manuellt starta fläkten till kondensorn när det är varmt på sommaren. En begagnad kylare (också Biltemas) är dock inhandlad på skoten (med givare) och ska monteras vid ett tillfälle.
På -97-an sitter styrningen av elfläkten på kondensorn om jag inte tar fel, då "faller" det problemet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
volvorullar skrev:Kör ni biltema på kylarslangarna med och funkar/håller dom bra?
Nedra slangen är en Biltemas "Ronyflex" slang, dom hade inte modell anpassat när jag behövde den.
http://www.halkjaers.se/nyheter_ronyflex.html
Övre är (fortfarande) originalet, men ska bytas när jag får "tummarna ur" ett göra lite vårservice. Det ska bytas olja, filter, tändstift och då kylaren + en ordentlig genomspolning av kylsystemet. Ska prova maskindiskmedel, en del av er har skrivit om det. Det är inte gjort sedan jag övertog pärlan (2008). Då hade den stått ett drygt halvår utan vatten i (augusti till mars). Den "ställdes undan" för Volvo inte ville ha den i inbyte och vattenpumpen börjat läcka.

Mvh
Lennart
av volvorullar
Tack för alla bra tips!
Som jag skrev i en annan tråd så bytte jag kylare, slangar och termostat till delar från volvo.
Det var en stor spricka i det övre hålet på kylaren.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]