Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
I manualen för 745/90 står det om däcktryck:190(28)-210(30),och vid fullast:210(30)-280(41).Detta gäller även 195/65R15 som jag har som sommardäck.Tyckte att däcken såg nästan platta ut med det trycket.Körde 250fram och 310 bak då bilen var fullastad vid körning från södra Sverige till Norrland varje sommar.Tycker också att det är konstigt att det är lägre tryck fram då motorntyngden är där. Har Continentaldäck med bara 3 somrar.Däcken är nu slitna i mitten och fina på kanterna.Vad betyder siffrorna mellan paranteserna? Vad ska det egentligen vara för däcktryck bak och fram?
Användarvisningsbild
av Ping84
Jag hade kört på biltillverkarens rekommendation och i andra hand däcktillverkarens rekommendation om dom har sådan för ditt fordon.
Du har ju uppenbarligen högre tryck än vad tillverkaren rekommenderat så det är ju inte så konstigt att den slits i mitten då. Kanske fyllde på när däcken var varma?

Jag skulle gissa att boken skrivit i enheterna kpa och psi, för det blev rätt när jag kollade värdena.

2,1bar & 2,8bar

Du skrev inte vilken som var för framdäck eller bakdäck. Brukar ju iof stå framdäck först och sedan bakdäck vad jag minns från mina instruktionsböcker.

hehe lite lustigt att du har "titeln" däckkrängare :D
av drizz29
mitt råd är lyssna på däck försäljaren vilket tryck du ska ha mycke har hänt sen 1990 själv har jag 2,5bar i mina däck kör själv en gammal 744
kör inte under 2,5 bar i dina däck är mitt tips
av Jäverhammar
Beroende på däcket kan slitage i mitten indikera antingen för högt eller lågt tryck.
Kör på bilens värden + lite extra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Biltillverkarens rekommendationer är för bilens bästa (komfort, körkänsla). Däcktillverkarens för däckens bästa (livslängd, väghållning). Därför brukar däcktillverkarna "ligga" något hg högre. Det står på däcket vad max-trycket är och likaså max-vikten vad däcken tål. Detta är ju inga problem så länge man använder "original" däck och fälgar, men kör man med andra däckdimensioner och kanske då viktklassningar så faller ju rekommendationerna. Jag bruka ligga på något hg högre än vad biltillverkaren rekommenderar (originaldimensioner på båda bilarna och max-tryck på båttrailern), så slipper jag "pyttsa i" lite mer varje gång jag lastar (ganska ofta) Volvon i alla fall. Samma på frugas Passat, den använder vi när vi kör längre sträckor och då ska man ju öka något hg. Kör man ständigt med förmycket luft (maxtryckför det däcket) så sliter det på mitten, men något hg över har ingen betydelse för däck slitaget. Även om man kör "olastad" för det mesta.

Mvh
Lennart
av bilman
Tack för svaren! Var inne på Continental hemsida, fanns tyvärr ingen info. Trots olika bud i svaren så har jag klar kört med för högt lufttryck. Funderar på 2.5 runt om olastad och 2.5 fram och 2.8 bak vid fullast. Det blir lite mer fram då däcken fram ser ut som platta vid 1.9 olastad och 2.1 fullastad.
Användarvisningsbild
av lennarte
bilman skrev: Det blir lite mer fram då däcken fram ser ut som platta vid 1.9 olastad och 2.1 fullastad.
Jag kör oftast med några extra kilo ( 745) och har 2,1 och 2,4 alltid (kör ganska mycket med släp). Det funkar bra. Sliter jämt och fint. Man kan inte se på däcken om det är något hg för lite eller för mycket, det är bara om det är ett halvkilo fel man kan "misstänka" något. På moderna däck med 45 profil märks det knappast då heller. Man får helt enkelt kolla det ofta.

Mvh
Lennart
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]