Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Enligt allmän uppfattning beror startvägran främst på antingen tändfel eller bränslefel.Har man konstaterat det ena eller det andra så har man kommit ett viktigt steg framåt i felsökande.Jag,och en del andra med mig,undrar vilka metoder finns för att undersöka om kärran har gnista och om den får soppa.Det vore verkligen nyttigt att kunna den biten.
av Addekarlsson
Beror lite på vilken bil/motor det handlar om...... Precisera motor, så kan vi börja hjälpa dig/er. :wink:
Skiljer en hel del mellan de olika motorerna. Det som funkar på en 740 med B230A fungerar inte på min 960 med B6304S till exempel.

Mvh/ Adde
av bilman
Tack addekarlsson! Trodde att det finns allmängiltiga test oberoende av motortyp.Om man ex. lossar insugningsröret och sprutar startgas direkt.Startar bilen, ja då är det bränslet som inte når fram.Men är detta det enda test man kan göra? Har 740/90.
av Addekarlsson
Du har helt rätt, startar den på startgas, så är det nått med bränsle. Och detta fungerar så klart på de flesta bilar/motorer.
Jag tänkte inte så enkelt ärligt talat. :lol:
Annars kan man lossa slangen mellan bränsletrycksregulatorn och spridarbryggan för att se om där är soppa.

Gnista kan du kolla genom att lossa en tändhatt, sätta i ett löst stift och jorda stiftet mot blocket. Sen rycker du säkringen till soppapumpen och vrider på starten. Då ska det vara gnista. Detta är exakt samma sätt som man kollade gnista på en moppe när man var yngre.

Mvh/ Adde
av bilman
Tack addekarlsson! Varje liten bit information kan vara till nytta.
av Addekarlsson
Kom på! En -90 säger du? Kollat felkoder? Finns klistrad tråd om felkoder.

Mvh/ Adde

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]