Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej!

Ja nu beter sig bilen lite märkligt igen.

Bilen min går att starta fint. Direkt efter gnistan vid vissa tillfällen faller tomgången ner till 0 och bilen dör direkt!

Detta har nu även hänt vid iskall motor vid minst 1 tillfälle!

Det finns absolut inga felkoder att ta ut i systemet.

Har testat och bytt följande saker mot nya begagnade: Bränslebox, bränsletrycksregulator, spridarrelä, luftmassemätare och tändplatta.

Har även bytt följande saker mot helt nya: Bränslepumpsrelä, temperaturgivare, bränslefilter, backventil och vevaxelgivare.

Tomgångsventilen och gasspjället är rengjorda med 5-56.

Så som jag förstår så är detta ett mycket ovanligt fel på 740/940. Jag hittar ju inga andra sådana här fall på Internet.

Vad tror ni det är som orsakar detta fel?

Har någon här varit med om något liknande?

Bör man byta ut tomgångsventilen mot en annan kanske?

Med vänlig hälsning SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag skulle en gång hjälpa en kompis att flytta några bilar (detta är några år sedan, innan jag "blev med" 740 själv), bl.a en Volvo 740. Den tände direkt men tvärdog när jag släppte nyckeln. Likadant nästa gång och nästa igen. Provade med startgas, samma sak. Då kom kompisen springande med ett spridarrelä, han hade tagit det för att prova i en annan bil. När jag satte i det så gick motorn som en klocka. Tänkte att det kunde vara något med spridarreläet även i ditt fall (även om du bytt mot ett beg. redan) eftersom den tydligen alltid startar till i alla fall. Kolla även jordkablarna som sitter på insugningsröret, löda om kabelskorna vid minsta misstanke. Det är jordningen för givarna som går genom bränsleboxen. Alltså även spridarreläet, om inte det är jordat bakom höger strålkastare. Har inte "mina papper" här nu.

Mvh
Lennart

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]