Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mreque89
Tjena, min koppling slirar lite när jag släpper upp den efter jag växlat.. För att sedan inte slira alls vid belastning..

Vad kan detta bero på ? Kan det vara så att den är kass endå? 31k mil troligtvis aldrig bytt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ett enkelt test av kopplingen är att hålla c:a 50 km/tim på 4-ans växel. Trampa ur och varva upp motorn till c:a 4000 varv. Släpp kopplingen hastigt. Motorn ska med en Ok koppling ska motorn gå ner till rätt varv omgående. Är kopplingen dålig kan det ta en stund. Är den definitivt på väg att ta slut, så sjunker motorvarvet ner en bit för att sedan öka igen. Det är inte läge att göra en långresa med husvagn i så fall.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Är den inte bytt på 31k är den nog inne på sista versen. Dock kan man även vid läckage genom bakre packboxen få motorolja på lamellen. Då kan kopplingen slira lite ibland innan man "bränner" bort oljan. Jag körde så flera tusen mil på en gammal 240. Där syntes det att det läckte lite olja mellan motor och låda. Det räcker med ett litet läckage, för på den bilen rörde sig aldrig oljenivån på stickan mellan service...
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]