Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej!

fick en märklig symptom på min 940 när vi va ute och övningskörde igår. hade åkt ca 2 mil som vanligt, blandad körning inge märkvärdigt. men så plötsligt märker ja att tomgången inte går ner när jag släpper gasen. den stannar på ca 1500 varv och enbart när jag tvingar motorn ner i lägre varvtal (släppt av gasen och bromsar med växel i) så går varvtalet ner till normal men hänger sig igen efter gaspådrag.

vad kan detta bero på? vart ska jag börja? jag är färsking på dessa motorer och har bara skruvat en massa b20 innan. men tomgångsventil, kallstarten som hänger sig, någon form av luftmassamätare som inte funkar som de ska?

kanske ska tillägga också att det var dags att göra "tänd service" på denna motor för länge sen. tändstiften börjar bli ordentligt nötta på elektroden, rotorn är sprucken och locket är sprucket på några ställen. jag ska byta ut dessa delar så snart jag kan.
Senast redigerad av 1 volvo142traktor, redigerad totalt 0 gånger.
Så här skrev jag alldeles nyss i en annan tråd,
Det kan vara spjällhuset. Skitigt, kletigt och geggigt. Kan också vara vevhusventilationen, eller en kombinationav båda. Det kan säkert vara samma med din. Läs gärna min tråd om vad jag höll på med när jag var "grön" på detta med insprutningsmotorer på Volvo 740. Det står om mycket annat också, men i slutet står en del om när jag löste problemet med "varierande" tomgång,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... blem+b234f
Är inte helt "hemma" med 940 och deras motorer. Men vad har kunnat "läsa" mig till så sitter B230FB "bara" på årsmodell -91 och -92, sedan kom väl FD med Puls-Air. Kan ha fel, då brukar någon "rätta till det"

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Så här skrev jag alldeles nyss i en annan tråd,
Det kan vara spjällhuset. Skitigt, kletigt och geggigt. Kan också vara vevhusventilationen, eller en kombinationav båda. Det kan säkert vara samma med din. Läs gärna min tråd om vad jag höll på med när jag var "grön" på detta med insprutningsmotorer på Volvo 740. Det står om mycket annat också, men i slutet står en del om när jag löste problemet med "varierande" tomgång,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... blem+b234f
Är inte helt "hemma" med 940 och deras motorer. Men vad har kunnat "läsa" mig till så sitter B230FB "bara" på årsmodell -91 och -92, sedan kom väl FD med Puls-Air. Kan ha fel, då brukar någon "rätta till det"

Mvh
Lennart
Korrekt, FB sitter på -91-92orna. Volvos trimpaket med 531-topp och vx3-kam.
bra svar och tips, tack lennart och white! att börja med kan alltså vara kontrollera förgasarhuset överlag? ska kolla in tråden du länka lennart tack för den.

och ni har helt rätt, jag förstår inte varför de ska va så svårt att lära sig att skriva rätt! jag har fd motor men har skrivit fb på den andra trådarna med som jag fick redigera haha sorry. :oops:

någon som kan länka en fin bild eller förklara hur vevhusventilationen fungerar på min motor. jag hade svårt att förstå b20-ins enkla i början haha
volvo142traktor skrev:börja med kan alltså vara kontrollera förgasarhuset överlag?
Förgasare?? ?:-/ Är det en 140 du köpt i alla fall.... :lol: :lol:

Spjällhus heter det huset med gasspjället i. Om man lossar på det, kan det vara ordentligt "geggit" innanför. Börja med att lossa slangen från luftfiltret vid spjällhuset, vrid sedan full gas och lys med en ficklampa in i insuget. Så ser du hur det ser ut.

Mv
Lennart
ja du ser ni får rätta mig hela tiden! (visste faktiskt inte att de hette spjällhus) jag är så fast i förgasarsnacket och jag visste bara att de heter "throttle body" på engelska haha sorry för min dåliga översättning men jag visste inte vad de hette på svenska. :oops:

tack för tipset dock, ska försöka hålla mina trådar och inlägg riktiga från och med nu, lovar!
fixa felet idag!

jag gick ut och så började jag med att ta bort hela friskluftsröret mellan filterlådan och SPJÄLLHUSET. ;) gjorde en hemmameks lösning och blåste rent luftburken, filter, och röret. (jag tyckte det verka som att filtret var limmat i övre delen av locket ska de va så??) sedan såg jag över luftmassemätaren kontakt, den var ren och fin och såg fettad ut. tog sedan bort spjälllägesgivaren helt och gjorde rent den med elektronik rengöring.

såg sen att gaswiren var felmonterad, och felspänd så den låg på fel skåra på trissan. så jag tog med mig instruktionsboken ut och spände wiren efter specifikationerna. sen ställde jag in spjälllägesgivaren efter specen också och nu gick den kanon! :)
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]