Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoagge
Hejsan alla glada volvo kunniga!

Är ganska kunnig själv men när vi kommer till automatlåda så kan jag nada !
Har hört att just 945 automatlådorna inte krånglar alls.
Men min gör tyvärr det.
På motorväg funkar den kanon, men när jag sitter tex i köer så beter den sig väldigt konstigt, den hackar sig fram, dvs den försöker växla upp av någon konstig anledning. (Det finns ju P,R,N,D,3,2,1) och när jag lägger i 1:an så krånglar den ALDRIG! Men idag så hände det något som aldrig har hänt förr och det är när jag la i backen så backade jag bak kanske 2-3 meter och så låste lådan sig, som man lägger i Parkeringen(P).

Så vad kan detta fel bero på och vad kan man göra åt det?
Byta automatoljan ink filter?
Ta ner lådan och lämna in på verkstad (isf ungefärlig kostnad)?
Givare?

Har försökt skrivit så gott jag har kunnat och var vänlig att skriva i klarspråk så man förstår.

Tack på förhand! :D
av Gelis
Hur ser oljan ut? Luktar den bränt och är svart, ska vara hallonfärgad och inte lukta bränt. Hur är oljenivån, kolla med varm motor och bilen på tomgång. Dra igenom alla växel lägen, stanna några sekunder på varje innan du avslutar på P innan du kollar nivån.

Är oljan skitig kan det hjälpa ( dock ingen garanti att det hjälper ) att byta filter och spola lådan, bara oljebyte ger inget, lådan måste spolas.
Ok, ska kolla oljan samt kickdown wiren, vart sitter den btw?
Är det dumt att fortsätta köra med den , har ju en S60 2.5T -05 som sommar bil men det kanske är dags att ställa på den då=)
Användarvisningsbild
av White
Förresten, har du kollat oljenivån på lådan? Du ska göra detta med motorn i gång. För växelväljaren sakta mellan växlarna, lägg den i
"P" och vänta ca 20 sekunder, kolla nu nivån på stickan. Det är två mätområden, ett för varm och ett för kall olja. Kall är den om du
precis startat bilen och låtit den stå på tomgång ca tio minuter. Varm är den om du kört ca 30 minuter med bilen på lands eller
motorväg.
av rid54
Kan det vara nåt med länkaget från väljarspaken? Det finns inget i en automatlåda som kan låsa sig om inte två växlar blir aktiva samtidigt, UTOM just P-läget, som är en mekanisk spärr. P ligger intill R... Minsta feljustering så kan man ju tänka sig att lådan slinker över från R till P.
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt