Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fjantztone
Hej,
Har ett klurigt problem med min Volvo 940 (b230ft). De flesta detaljer är utbytta motormässigt så som: topplock, packningar, spridare, turbo, fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar, temperatursensor, bränslepump, bränsletrycksregulator listan kan göras lång. Problemet som uppstår är att när bilen stått i cirka 1.5-2 timmar efter körning, startar den inte. Den startar alltid efter att den stått över en längre tid, eller kortare tid. Bränslepumpen går och bränsletrycket är korrekt när problemet uppstår. Om jag istället tar ur säkring 11 (bränslepump), vrider igång startar den direkt utan problem. För att sedan montera tillbaka den och allt fungerar som det ska. Mina teorier:
Spridarna stänger aldrig, bränslet som finns kvar går rakt in i motorn, därmed blir den dränkt? Under en längre tid hinner bränslet "avdunsta", problemet märks inte på samma sätt. Under en kortare tid hinner inte mängden bli tillräcklig för att skapa problemet. Varför stänger inte spridarna? Kontaktytorna till de två jordkablarna är perfekt.

Hoppas någon har några idéer eller varit med om något liknande, behöver all hjälp jag kan få!

Mvh
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Om du misstänker spridarna kan du ju prova med ett annat spridarrelä. Det sitter på eller invid expansionskärlet.
av fjantztone
Jeppe940 skrev:Om du misstänker spridarna kan du ju prova med ett annat spridarrelä. Det sitter på eller invid expansionskärlet.
Är detta relä s.k. radioavstörningsrelä? Går det endast att köpa på Volvo?
av sicnarf
Ja, samma sak. Den kan du köpa på skroten för en 50 lapp. De går inte sönder så ofta. Även en 20 år gammal kan vara helt ok och kan hålla många år till.
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt