Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sennahojx
Hej!

Ursäkta att jag skapar en ny tråd om AC, men jag ville inte hoppa in och sno någon annans tråd, plus att det jag hittat gäller mest fabriksmonterad AC.

Jag har en Volvo 740GL 1990 med standard värmepaket som senare eftermonterats AC i. Vad jag kunnat utläsa är gasen R134a och AC-systemet är monterat av AB Celer Stockholm. En slang från/till kompressorn ligger mot rattstången så gummit är avskavt och man kan se stålväven där, känns ju inte som någon proffsig installation... Förre ägaren har plockat bort remmen från AC-kompressorn, alltså bör AC:n slutat fungera för ett bra tag sedan. Jag har haft bilen drygt ett år, och innan dess stod den stilla ca 1år. Så AC:n har varit ur funktion i minst drygt två år. Läste här på forumet att det inte måste vara så dyrt att fylla systemet, men det finns ju ingen vits med att fylla om det skulle läcka som ett såll, och andra prylar behöver köpas för att få det att funka.

Jag har två knappar som sitter vid ratten (eftermonterat...), snöflingan och Cirkulation. Trycker jag in snöflingan lyser den grönt, men inget mer... Det händer inget när jag trycker på den andra knappen, plockade ut knapparna och såg att en ledning på kretskortet till Cirkulationsknappen Var avbränd. Har min bil ens den funktionen? Har ju i övrigt standardreglagen för värme.

Mitt mål är inte att få igång AC:n utan min fråga är mest: Är det någon mening med att ens tänka på att få igång systemet? Vad kan det kosta?

Allt Gott: Johannes Gustavsson
Om du vill testa till en låg kostnad ska du först köpa detta,
http://envirosafe.se/webshop/view/all-i ... gds-kit-ac
och fylla enligt instruktioner. Det är det enklaste och billigaste sättet att få reda på om det överhuvuttaget är möjligt att få igång det. 90% av fallen när en AC inte fungerat på ett tag är att gasen är slut. Med denna sats kan du fylla på gas (du märker även om där är gas kvar när du kopplar in manometern) och ta reda på om och e.v var det läcker om det läcker mycket. När du fyller på gasen ska kompressorn starta om allt är riktigt. Sedan får man utgå från vad som händer för att gå vidare

Mvh
Lennart
Tack för svaren, kanske får prova när det blir varmare.

Finns det något sätt man kan testa hur kompressorn mår? Vad tror ni om Cirkulation i kupen? Kan det vara eftermonterat eller sitter knappen där bara för syns skull? Av någon anledning är den ju bränd, skulle kunna löda ihop den och se om det händer något.
På 740 med originalmonterad AC kan man "tvångsstarta" kompressorn genom att överkoppla en kabel vid tryckvakten. Den ska förhindra att kompressorn skadas vid tryckfall i systemet. Det finns även en kabel till magnetkopplingen på kompressorn man kan strömsätta för att se om det fungerar. Nu vet jag ju inte hur det ser ut på din bil, så jag har beskrivit hur det funkar på min bil ( 745 GLT 16V -88B) med sedan 4 år (med ett uppehåll för 2 år sedan) fungerande AC fylld med Envirosafes gas

Mvh
Lennart
Ingen ide att fylla envirosafe om man tror att det har skavt läck på slangarna, bättre att åka o få systemet vacumtestat. Många allverkstäder gör en okulär+vacum kontroll gratis under lågsäsången för o ragga kunder :)
Jag tror att jag har en vakuum-pump från den förra mjölkanläggningen liggande, så jag kanske kan suga själv. Någon risk att det blir för mycket vakuum? Räcker det att suga ur lågtrycksporten?
av rid54
"För mycket vakuum" är nog inte ett problem, det blir liksom inte mer än lufttomt (i ideala fall, men inga vakuumpumpar är så bra...). Du bör kunna känna på kompressorn att den går att dra runt innan du provkör den ordentligt (tvångskör) så det inte blir remhaverier e.d. om kompressorn har nupit fast.
sennahojx skrev:Jag tror att jag har en vakuum-pump från den förra mjölkanläggningen liggande, så jag kanske kan suga själv. Någon risk att det blir för mycket vakuum? Räcker det att suga ur lågtrycksporten?
Eller så använder du detta när du fyller på gas.
http://envirosafe.se/webshop/view/pro-d ... gds-kit-ac
Jag använde en sådan burk, en burk med PAG olja i och 1 burk "vanlig" gas. Efter ett halvår fyllde jag en burk gas till. Man ser på manometern om man behöver fylla. Dock ser man inte hur mycket man ska fylla. Därför måste man veta hur mycket systemet ska rymma, och hålla reda på hur mycket man har fyllt. Huvudsaken är att man vet hur mycket gas som systemet ska innehålla och inte fyller för mycket. Ja rekomenderar att du läser vad som står på deras hemsida ordentligt innan du bestämmer dig för vad du ska göra

Mvh
Lennart
Tack för tipset. Jag ska läsa på ordentligt innan jag börjar jobba med detta (om det blir av).

Kollade lite mer på bilen idag, slangen som legat mot rattstången är skavd, så det är mycket möjligt att läckan är där. Men där är ingen stålväv vad jag kan se eller känna, vet inte var jag fick det ifrån, hade precis för mig att det var så. Jag tänker väl för mycket på hydraulslangar och tar stålväven för givet... Jag kollade om det fanns något tryck kvar i systemet, men där var inget alls (tryckte försiktigt med en spik i ventilen).
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt