Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hankatten75
Har en 945-95 som i förra veckan bara stannade,ingen gnista. Jag har bytt rotor,lock,stift,kablar,tändmodul,tändlägesgivare som sitter på svänghjulskåpan,styrenheten till tändning. Kollat tändspole och den funkar. Gjort komp.prov oxo ok.
Nu till problemet: Nu startar bilen men går ojämnt på tomgång o små"poffar",går ojämnt upp till ca 3000 varv och där går den jämnare.
Har nollat motorn o märkningarna stämmer så kamremen har inte kuggat över. Diagnosuttaget visar att allt är ok.
Jag har holt på i 1 vecka nu och börjar bli VÄLDIGT frustrerad,snälla finns det någon som har en aning om vad detta kan vara för fel.
Senast redigerad av 1 hankatten75, redigerad totalt 0 gånger.
av Neonknight
Det låter väldigt mycket som problemen jag har med min 945:a (se min tråd), jag har dock inte bytt lika mycket som du "bara" stift, fördelarlock, rotor och tändkablar (även mellan tändspole och fördelare) och kollat lite olika saker bl a eventuella läckor med startspray och putsat lite oxiderade kontakter.

Min bil har dock alltid gått och är pålitlig, startar på ett kick, men går tidvis mycket dåligt, gärna när den är kall och har stått ett tag och ibland går den mindre dåligt.

För min del så har jag en ny tändspole på väg med DHL från Tyskland för närvarande då jag har fått för mig att det är den som felar bl a pga en kraftigt oxiderad tändkabel som också visade sig vara avbrott i. Det är ju inte ett problem som är helt lätt att diagnostisera då det inte är 100% konstant, så det känns som man måste testa hel enkelt. Jag är inte heller någon stjärna på motorer även om jag förstår principerna, elektronik är mitt yrke.

Jag är inte rätt man att ge några råd om motorer egentligen, men om du kan få någon hjälp av min tråd så är det ju bra.
av sicnarf
Har du Volvo original delar eller har du handlat rotor, stift,spole, fördelare på Biltema? Deras tänd grejer ger bara problem.
Förmodligen var det vevaxelgivaren som var kass när din bil bara stannade första gången innan du började byta allt. Jag skulle sätta tillbaka allt original bytta delar en efter en, som fanns då på bilen som du bytt, förutom vevaxelgivaren. Letat luftläckor?
av ulla245
Det borde inte vara lambdasonden för den påverkar inte förrän motorn blivit varm , så himla dåligt har iaf inte jag upplevt att dom går när den är trasig, hade en 245a med kass sond, om jag nollade felkoden och sen körde började motorstyrningslampan lysa på exakt samma ställe efter 5-10 min körning då motorn blivit varm .
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns ett annat sätt också att kolla Lambdasonden. Jag hittade på http://www.etanol.nu när jag sökte hjälp för att ställa in rätt bränsletryck. Då hade jag redan kollat enligt ovan och enligt den anvisningen skulle den vara riktig. Dock finns det en sak som är viktig, man måste använda "motorjord". Alltså minus på instrumentet måste vara samma som minus som på Lambdan, typ insugningsröret. Det gäller båda metoderna. Koppla loss kabeln till Lambdan i kontakten i "gummitutten" och "dra in" en kabel (tillsammans med en jordkabel) i bilen så du kan se instrumentet medans du kör. Om lambdan är riktig ska den visa 0,5V när du startar motorn, sedan stiger den till c:a 0,6V när den blir varm, och ska vara där omkring oavsett hur du kör. Släpper du gasen ska den gå till 0V, för då stängs ju bränsletillförselen av. På min började den på 0,4V och vandrade sakta ner till 0,3V. Efterbyte av lambdan visade den 0,5V vid start och 0,6V vid körning, men, vid fullgas gick mätaren ner till 0V, det ska den inte göra. Så jag höjde bränsletrycket ända tills den visade 0,6V hela tiden och bilen har gått som en klocka sedan dess, och felkod 2-3-1 har inte kommit tillbaka. Nu var detta medans jag justerade in rätt bränsletryck för att köra på E85, men det jag vill förklara är att det visade sig vara fel på lambdan fast den visade rätt vid första mätningarna.
Sedan har "ulla245" rätt, lambareglering funkar bara på varm motor. Det tar en km ungefär (beroende på yttertemperatur) innan det börjar fungera

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Om bilen går att köra utan att du får felkoder måste ju felet vara på dom saker som inte omfattas av felkoderna. Typ tändstift, lock, rotor, kablar. e.v tändspole. T.o.m jordfel kan kanske räknas hit. Har du kört en längre sträcka med den? Man kanske får köra en bit för att få felkod på vissa saker.

Mvh
Lennart
av hankatten75
Går att köra är väll lite o ta i,den går framåt men hoppar o skjuter och luktar illa. Har dragit ca 10 liter bara på försöken att hålla den igång ett fåtal gånger.
Tänddelar som rotor,lock,stift,kablar,mm är bytt,volvo original.
Har gått igenom alla jord anslutningar jag kan hitta o putsat o grejat. Har även provat att extra jorda men nej,funkar inte.
Hoppas på ett mirakel hos verkstan.
Tackar för alla tips men jag orkar inte hålla på längre.
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt