Detta är elektronik och det är inte alltid så enkelt och självklart. Jag vet inte säkert, men hade en 245 som krånglade några gånger. Då lät jag byta vevaxelgivaren och felet var borta.
Hursomhelst, vevaxelgivaren är ju den som talar om för styrdatorn att vevaxeln snurrar. Du kan kolla lite på den här sidan och se bilden på vevaxelgivaren. Då förstår man det lite bättre:
http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm
Skrolla en bit ner så ser du vevaxelpositionsgivaren. Den talar ju om för styrdatorn exakt på gradtalet hur motorn snurrar. Kommer det ingen signal, då vet ju inte styrdatorn att vevaxeln snurrar. Därför tror jag att du i nuläget inte får någon felkod. När du fick felkod tidigare, så kan jag tänka mig att det fungerade så mycket att styrdatorn först fick signal, men att signalen bröts av någon anledning. Då registrerades det som en felkod. Och utan signalen från vevaxelgivaren blir det varken tändgnista eller bränsleinsprutningspuls. För det är ju givaren som skall tala om när gnista och bränsle skall komma. Observera att båda enheterna, tändning och bränsle kan vara felfria, men får dom ingen signal att "börja jobba", så händer inget.
Detta är en gissning från min sida, så jag vet inte om detta med felkoder eller inte stämmer? Men jag tycker att det borde fungera så.
Ärg i kontakten? I min kontakt var det en generös mängd vaselin. Det håller undan vatten. Jag utgår ifrån att det var tillsatt vid fabriken? Om du skall smeta i vaselin så se till att det verkligen är ärgfritt först. Och vaselin finns på apoteket.