Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej. Min bil skulle jag avliva om det var en häst men nu måste jag dras med eländet ett tag. kan någon säga mig varför jag bara kan tanka ca6-7 liter åt gången. Inte roligt då den som många andra 740 inte har en fungerande bensinmätare. Att det är något slags vacum förstår jag men vad ska jag göra åt det. Till slut blir det stopp någonstans då bensinen inte kommer fram till motorn. Kan gå att öppna tanklocket så startar den igen, men den kan även vara stendöd då med. Väntar man ett par timmar så startar den igen. lagom kul när man är ett par mil hemifrån. Har bytt bensinpump,hjälpte inte. Bytte relä då gick den bra i två veckor.Men igår så började den att jävlas igen och startade ett par timmar senare,
av Frigge
Låter som du har problem med avluftningen till tanken, då blir det svårt att tanka utan att munstycket slår ifrån hela tiden. Tillförseln till motorn blir ju oxå lidande då det blir ett vacuum i tanken.
av susanne
Frigge skrev:Låter som du har problem med avluftningen till tanken, då blir det svårt att tanka utan att munstycket slår ifrån hela tiden. Tillförseln till motorn blir ju oxå lidande då det blir ett vacuum i tanken.
Jag har blåst rent vacumslangen men det hjälpte inte. Kanske jag tog fel slang. Någon som har tips på vad man kan göra med eländet.
av Frigge
susanne skrev:
Frigge skrev:Låter som du har problem med avluftningen till tanken, då blir det svårt att tanka utan att munstycket slår ifrån hela tiden. Tillförseln till motorn blir ju oxå lidande då det blir ett vacuum i tanken.
Jag har blåst rent vacumslangen men det hjälpte inte. Kanske jag tog fel slang. Någon som har tips på vad man kan göra med eländet.
Vilken vacuumslang ?
Vad är det för årsmodell på bilen ?
av susanne
Frigge skrev:
susanne skrev:
Vilken vacuumslang ?
Vad är det för årsmodell på bilen ?
Det är en 740 år 87a.
Vet du var slangen sitter så att jag kan prova igen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pyser det när du öppnar tanklocket?
Avluftningen till tanken är en slang som går längs med påfyllningsröret, ner till en bit rör som slutar ovanför bakaxeln. Röret brukar rosta på insidan så det blir tätt. Ingen ide att försöka rensa, byt ut det mot kopparrör. Du kommer åt det genom luckan till tankarmaturen.

Luften som ska ut när du tankar går i en större slang från tankarmaturen upp till övre änden på påfyllningsröret. Kolla så det inte är några veck på slangarna.
av susanne
Tack för hjälpen. Då är det bara gå ut och prova.
Susanne
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det