Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av essex
Har använt sökfunktionen på forumet, men blev inte klokare för det.
Bilen har tomgång på 1400 rpm och svarar inte på gaspådrag utan puffar i luftburken, detta inträffar ibland däremellan går bilen helt okej.
Är alltså en 745 -89 med b230F som visar felkod 1-1-3 i kontakt nr 2 = lambdareglering vid övre gräns (för mager).
Vad göra för att fixa felet?
av sicnarf
1-1-3 betyder insprutarkabel trasig, eller blockerad insprutare.
Börja med en riktig bra akut insprutarerens först som du häller i bensinen och kolla efter trasig, blockerad, skadad kabel.
av essex
Jag har väl L H 2.4 i min bil eftersom jag har luftmassemätare som tydligen inte finns på Regina systemet?
1-1-3 = Styrenhet eller kortsluten Lambdasond?
Har även läst felkod 1-2-1 =Signal från luftmassemätare?
Nu vägrar bilen totalt att starta. :x
Har skrivit ut ett papper med felkoder här från forumet, hoppas att det ger rätt svar.
Börjar ledsna på skitbilen nu kommer aldrig att bli en Volvo av den här typen igen, tacka vet jag 140 och tidiga 240 istället.
Användarvisningsbild
av Nexus
Du har ingen läcka i avgasröret? Jag hade läckage i skarven vid katten då fick jag ett gäng koder och bilen sura ner sig totalt. Bytte främre röret och nu går den perfekt och inga coder längre.
Om din bil inte startar nu ... har du kollat så du har gnista och bränsle?
av sicnarf
Förlåt essex, jag tog fel på din motor och läste i fel ruta. Detta betyder att du HAR fel på din lambda. Lyste din motorlampa när bilen gick? Men nu måste du först få igång bilen för att lösa felkoden och tomgången. Kolla alla tänd kablar och andra kablar och slangar så de sitter fast ordentligt. Kan vara nån lös kabel eller kontakt som varit problemet och nu har den kabeln lossnat och ramlat ut helt. Kolla kontakten till radiorelät på kylvatten behållaren. Kolla, och efter skador på tändkablar och dylikt. Har möss varit framme och gnaggat på de nu under vintern kanske? Kolla din vevaxelgivare kontakt om den är skadad. Följ kabeln från motorrummet vid vänster torkare torpedväggen ner till kontakten över motorn/växellådan, så hittar du den.
Det där med felkoder och hål i främreröret är konstigt. Jag hade 2 hål i framröret när min bil dog men jag hade inga felkoder alls när bilen inte ville starta. Det visade sig att bilen inte startade pga fukt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Starta gjorde min alltid med kraftigt läckage i skarven. Med tanke på att lambda sonden sitter precis vid skarven så är det inte så konstigt bilen tror den går snålt och fettar på bränslemängden. Vilket ger felcod på lambdan fast felet inte ligger på den.....
av essex
Öppnade bränsleanslutningen i motorrummet kommer nästan ingen bensin utan mest luft.
Blir till att plocka ur tankarmaturen igen då och kolla var den suger luft, har bara kört 6 mil sedan jag tankade fullt så det bör ju finnas soppa kvar.
Får jag ingen ordning på bilen imorgon så ger jag upp.
av essex
Jag tror att huvudpumpen funkar då det är högt tryck i ledningen men dåligt med bensin.
Men nu ger jag upp den här bilen och säljer den hel eller i delar.
Tack för alla förslag angående felsökning men nu är orken att skruva slut.
Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt