Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min volvo 940 -98 classic ca 10 000mil har sedan jag köpte den för halv år sen alltid behövt gå ca 3-4sek på startmotorn innan den vill starta. Men den startar alltid och går bra i motorn sen. Har samma problem om den stått flera dygn som om jag stänger av den efter flera timmars körning och ska starta direkt igen. Så varm eller kall motor verkar inte ha någon betydelse. (Vid två tillfällen ville den inte starta nu på vintern alls, men det räckte att jag vred av nyckeln och testade igen då gick den igång, kanske tillfällighet)

Batteriet är inte segt, bytt förra året.
Känns som något soppa problem? eller kan det vara tändningen eller tändningsdelar som bråkar?

3-4 sek kanske inte låter mycket men känner inte igen det från äldre 940 och 740 jag haft tidigare
Vissa 7/900 modeller har Rex/Regina bränslesystem, då sitter "bara" en pump, och den sitter i tanken. Övriga har LH2,4 och har då en liten pump i tanken som "hjälper fram" bensin till huvudpumpen som sitter under förarplatsen. Lägger tankpumpen av på denna modell så brukar det yttra sig vid mindre bensin i tanken. Huvudpumpen orkar då inte suga fram tillräckligt med bensin.

Mvh
Lennart
Tidiga 940 har LH 2.4 med två pumpar som Lennart skriver, men sena 940 har LH 2.4 med endast en pump, som då är ensam huvudpump och sitter monterad i tanken. Kring år 94 fanns båda varianterna. Det är bara att kika in under bilen ungefär vid förarsätet. Där sitter bränslefiltret, och antingen sitter det också en pump där eller gör det inte det. Regina är ovanligt på 940, fanns bara på exportmodeller. (Däremot hade de två sista årsmodellerna av 740 Regina.)

På -98 finns det en nippel (vanlig däckventil, "Schrader") på röret mellan spridarna där man kan mäta bränsletrycket. Om allt fungerar som det ska får man fullt tryck (3 bar) i princip omedelbart när man kör på startmotorn eller slår på tändningen.
Jo, och på 940 -98 är backventilen integrerad i pumpen, som alltså sitter nere i tanken. Jag vet inte om det finns fler backventiler på bilar med två pumpar.

Bränsletrycksregulatorn är också värd att kolla om problemet nu beror på dåligt bränsletryck.
sjuhlin skrev: tis 08 sep 2020, 22:07 Lyfter denna tråd! Jag har precis samma problem med min 945 - 98.
Lyckades du identifiera problemet?
Mvh
För kännedom om TS:
Senast aktiv fre 06 feb 2015, 08:56 :-)
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]