Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
#943825
Hej!
Jag skulle vilja ha en bekräftelse på vilket motstånd (hur många ohm) en fungerande givare enl. ovan ska ge. Jag trodde jag var säker på värdet själv, men nu har jag läst/hört olika bud lite överallt. På en givare jag har liggande löst så mäter jag upp 2,83 kohm t.ex. Så kan någon som verkligen har koll bara svara på detta :) ? Alt. om någon som har en likadan bil som mej (fast med fungerande hastighetsmätare) vill vara så vänlig och kontrollmäta på sin :D ?
På min bil har kransen i bakaxeln 12 pinnar, och bilen har inte ABS.

Tacksam för hjälp :) !

//
Användarvisningsbild
av lennarte
#943913
När jag höll på att fixa min ABS så mätte jag givaren bak också. Det är ju inte samma givare (jag har alu. kåpa) men jag har läst på detta forum om bakaxelbyte. Då fungerar h-mätaren, men den visar fel. Så jag misstänker att det kan vara samma ohm-tal, men jag vet inte. Det är i alla fall samma givare antingen du har ABS eller inte. Ska kolla i Haynes i kväll om det står något. På min givare var det i alla fall c:a 600 Ohm, när jag hittat felet. Kabeln var ärgad av vid kontaktstycket på bakaxeln.

Mvh
Lennart
#943939
Ja för det sitter väl en sorts givare i aluminiumkåpan och en annan sorts givare i plåtkåpan? Eller har jag fel där ??:-/ ?
Ok ja kolla gärna det :) Min gamla givare (som jag nu har demonterat med locket) mäter jag ca 2800 ohm genom...! Känns lite väl mycket, såvida det inte ska vara så på äldre modeller.

//
Användarvisningsbild
av lennarte
#943976
Min Haynes bok handlar om 700 modellerna från -82 - -92 men största delen handlar om till och med-88A och mycket om 760. Så alla värden och specar i boken gäller till och med -87 års modell. Sedan finns ett supplement längst bak som beskriver från -88 års modell. Där finns inte t.ex LH2.4 eller Rex/regina. Däremot finns elschema för -88 och framåt med allt och alla tillbehör inc. dom nyare bränsleinspruten.
Så dom mätvärden där står gäller i så fall för alla modeller. Givaren för bakaxeln ska ha en resestans på 600 - 1600 Ohm. Det finns ingen uppdatering i supplementet så det gäller för min bil också. Vissa saker är uppdaterade, men alltså inte detta.

Mvh
Lennart
#944092
Ok tack för det :)
Så om jag mäter upp 2830 ohm på den givaren jag har nu så kan jag med andra ord slänga den på tippen utan att fundera särskilt mycket då :wink:
Menmen då vet jag ungefär vilket värde jag vill ha när jag kontrollmäter givaren som jag ska ersätta den gamla med :D
av 245wagon
#1525785
Skulle nån kunna förklara för mig tack, ingen hejjar på mäta..

Jag mäter 1260 ohm på givaren med bilen avstängd, startar jag står det 0 och ändras inget när hjulen snurrar.

Hastighetsmätaren samt trippmätaren rör sig inte alls.

Är detta normalt och tecken på att givaren är ok?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525817
Allra vanligast är kontaktfel i kontaktstycket (kabel delen) på bakaxeln. Även själva mätarhuset brukar "strula" när dom blir gamla. På min 745-a (88B c:a 50000 mil) fungerar bara hastighet och varningslamporna. Bränsle, temp, tripp och vägmätare har inte funkat på många år
När du mäter givaren måste du mäta direkt på stiften på givaren (kontaktstycket delat) utan att röra hjulen. Annars kan du få med felen "på vägen"
Är det rätt ohmtal på givaren är ju felet någon annanstans.
av 245wagon
#1525840
Okej men då utgår jag från att givaren fungerar, den står på 1260 OHM med däcken stilla. frågetecknet kom när jag rullade däcken så fick jag 0ohm på givaren men då inkopplad..
Lustiga är att tripmätare och hastighetsmätare lägger av samtidigt, kanske jordningsfel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525869
245wagon skrev:Lustiga är att tripmätare och hastighetsmätare lägger av samtidigt, kanske jordningsfel?
Pulserna från givaren går till mätarhuset och "delas" mellan hastighetsmätaren, tänd och bränsle box, ABS och annan utrustning som kräver hastighet signal. Trippmätaren drivs (via ett kugghjul) av en liten elmotor som får samma pulser som hastighetsmätaren.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]