Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 940 -96'a ,b230fk, som gått ca 24,5k mil. När man står still och trycker ner fotbromsen pendlar tomgången ca 150 rpm upp och ner från 700 rpm med ganska tät intervall. Vad beror det på?

Ska även tillägga att pedalen är bra trög att trycka ner om det kan ha någon påverkan :roll:
Du verkar ha problem med din servo. Kanske något "luftläck" som "strular" där.

Mvh
Lennart

Ändrat lite i texten så ingen ska bli lurad
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
lennarte skrev:Du verkar ha problem med din servo, men eftersom du har turbo har du en vakuumpump. Kanske något som "strular" där.

Mvh
Lennart
Tack, ska kolla det.

Hittade även en äldre tråd ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=94156 ) som beskrev mitt problem. Även att bilen dör ibland vid inbromsning, vilket min också gör.

Men ska ta en kik på servon om den läcker eller så.
NilsO skrev:(Och det finns ingen vakuumpump på den. Ingen 7/940 med bensinmotor har det.)
Ursäktar om jag försökt lura någon, i min Haynes (740) bok finns ett kapitel om hur du renoverar den. Jag trodde alla turbobilar hade det. Hur får du annars vakuum till bromsarna? Jag är ju inte "helt hemma" på turbobilar, men nog måste du ha ordentligt med vakuum till servon även om turbon laddar.

Mvh
Lennart
Det fungerar exakt som på bilar med sugmotor.

Inte heller på en sugmotor finns ju insugsvakuum när du belastar motorn hårt (spjället helt öppet). Därför innehåller servon en reservoar (det är därför den är gjord som en stor burk). Det finns en backventil så att det ska finnas vakuum i servon även när motorn belastas. Annars hade du förlorat bromsverkan när motorn belastades. I praktiken släpper man ju alltid gaspedalen innan man bromsar, och normalt hinner då undertrycket återbildas så att man har bra bromsverkan även om backventilen inte skulle fungera. Det är nog mest vid panikbromsning man skulle hinna märka något om den var sönder.

Man kan prova att köra i en uppförsbacke på någorlunda hög växel och bromsa försiktigt några gånger med vänsterfoten samtidigt som man håller gaspedalen nertryckt. Då blir bromspedalen "stum" och man har ingen servoverkan förrän man släppt gaspedalen igen. Samma resultat på sugmotor som turbomotor.
Jag har den äldre versionen av Haynes och den behandlar 760 ganska ingående, men inget om diesel eller 16V motorn Kan det finnas på 760 med turbo 4-an, kanske. Ska kolla när jag kommer hem...

Mvh
Lennart
Nja, men V6-motorn i 760, B28/B280 "PRV" hade vakuumpump, det är nog därför det tas upp i boken. Jag vet inte varför den behövde det. Kanske för att det var svårt att ta ut vakuum utan att motorgången stördes för mycket, eller för att ett tillräckligt stort servo inte fick plats, eller för att det var fransk lyxbilstradition :wink: Bara mina gissningar.
NilsO skrev:Nja, men V6-motorn i 760, B28/B280 "PRV" hade vakuumpump
Du har i alla fall rätt alla gånger, när jag kollade i boken så är det så. Ska försöka vara lite försiktigare med "saker" som jag inte jobbat med själv. Jag har under åren efter jag slutade som bilmek fortfarande läst en "himla massa" om detta med bilar, utrustning och så (även jobbat med det hemma). Men det blir inte riktigt samma sak, även om huvudet är "fullt av en massa onödigt vetande". I alla fall enligt min kära hustru. Hon har förresten en Passat -04 Turbo, men den fungerar i turbo och bromsar så jag har inte kollat så noga på den där.

Mvh
Lennart
Har synat slangarna/ledningarna runt servon men de ser inte ut att vara dåliga. Vad ska man kolla härnäst?

Det pyser även om man bromsar lite hårdare. Kopplingspedalen är också trög - finns det något sammanhang där??
Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]