Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av basse3
Hej, har lite problem med min bil. Skulle gärna uppskatta lite hjälp från er kunniga. Det gäller en 744 -92 alltså med Rex/regina systemet.
Det hela började igår morse när jag skulle till jobbet. Bilen startade men medans jag backade så dog den på tomgång. Sedan ville den inte starta igen, hostade bara till en gång. Batteriet blev trött och på kvällen fick jag starthjälp, men det hjälpte inte. Den var stendöd förutom att den hoste till som kortast en gång till.
Vi provade även med startgas utan framgång.
Ikväll var det dags att gå ut igen för att kolla till eländet. Jag tog isär några kontakter i motorrummet för att kolla oxid, hittade på ett ställe och gnuggade lite. Såg att jordflätan till fördelaren var delvis av, men inte helt alltså.
Starthjälp igen, inget resultat.

Kollade felkoder och fick fram detta:

Uttag 2
1-2-2 lufttempgivarsignal
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
1-3-2 batterispänning (såklart)

Uttag 6
1-4-3 knackgivarsignal

Bör tilläggas att jag tyckte att det luktade bensin i motorrummet efter startförsöken och att jag för tillfället inte har haft tillgång till verktyg. Så jag har inte kunnat kontrollera gnista eller bränsle. Vandrar i blindo här, men någon kanske har nån idé.
Senast redigerad av 1 basse3, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
En sak som är enkel att kolla utan några verktyg är att lyssna om bränslepumpen går när du slår på tändningen. Den ska arbeta under någon sekund efter du vridit nyckeln till läge 2. Pumpen sitter nere i tanken på din bil (finns alltså bara en pump). Pumpen är slitdel på dessa.

Om du tycker att du hör den så ta ut säkring 11 (pumpen) och prova igen. Då går såklart inte pumpen. På det viset är det rätt enkelt att bli helt säker.
av basse3
NilsO skrev:En sak som är enkel att kolla utan några verktyg är att lyssna om bränslepumpen går när du slår på tändningen. Den ska arbeta under någon sekund efter du vridit nyckeln till läge 2. Pumpen sitter nere i tanken på din bil (finns alltså bara en pump). Pumpen är slitdel på dessa.

Om du tycker att du hör den så ta ut säkring 11 (pumpen) och prova igen. Då går såklart inte pumpen. På det viset är det rätt enkelt att bli helt säker.
Jo jag glömde skriva att jag hör pumpen. Men kan den vara trasig ändå? Dåligt tryck eller så
av NilsO
Det var ju skönt, för den är otrevlig att byta. De brukar tystna (går inte runt) när de går sönder.

Man kan lyfta på oljepåfyllningslocket och kolla så kamaxeln går runt, det är ju också enkelt gjort utan verktyg. Alltså för att se att inte kamremmen gått av. Det är osannolikt, men snabbt kollat.

Om den inte ens tände på startgas så måste det ju annars saknas gnista. Då kollar man väl tändsystemet först, men där kommer jag inte på så mycket man kan göra utan en testlampa eller liknande.
av basse3
NilsO skrev:Det var ju skönt, för den är otrevlig att byta. De brukar tystna (går inte runt) när de går sönder.

Man kan lyfta på oljepåfyllningslocket och kolla så kamaxeln går runt, det är ju också enkelt gjort utan verktyg. Alltså för att se att inte kamremmen gått av. Det är osannolikt, men snabbt kollat.

Om den inte ens tände på startgas så måste det ju annars saknas gnista. Då kollar man väl tändsystemet först, men där kommer jag inte på så mycket man kan göra utan en testlampa eller liknande.
Kamremen är hel, men kanske har kuggat? Fast då borde den iallafall hosta lite?
Får väl återkomma när jag har provat gnistan.
av basse3
Nu har jag varit ute en stund efter att ha hittat ett gäng icke optimala verktyg. Saken är att alla andra verktyg är i en annans bil skuff som gått i baklås och jag har inte nycklarna till den. Men nu har jag hunnit ladda batteriet över natten.
Jag började med att försöka få loss ett tändstift för att kolla gnistan, det hade jag inget verktyg till, så jag tog av tändhatten (?) och tryckte i en metallstång som jag höll mot insuget (borde väl funka?) det resulterade i att jag kunde se några få gnistor, sporadiskt, men bara om jag höll mycket nära insuget, och då tyckte jag att gnistan var gul i färgen, och tyckte inte den kom varje varv.
Har ingen resistansmätare till hands idag, så kan inte kolla tändkablarna.
I vilket fall ville jag kolla till lägesgivaren, sagt och gjort, den lossade lätt för mig och såg okulärt helt okej ut.
Jag öppnade fördelaren och den såg lite sliten ut, sot eller metallflisor eller vad det är bak stiften. Jag rengjorde och monterade tillbaka.
Efter detta hostade bilen till ett par gånger på startgas men inget mer än så. Sen tröttnade batteriet lite och då vill bilen inte hosta alls längre.
Vad jag vill kolla nu är ju tändstift och om det kommer fram bränsle. Hur kollar jag enklast bränslet? Slangarna sitter ju något jävulskt och det känns som att de kommer gå av om man fortsätter.

Okej, i och med att det kommer (om än svag) gnista och att bilen har hoppat till som kortast, kan jag då utesluta lägesgivaren? Eller kan den vara "halvt" fungerande?

Finns det något slutsteg till tändningen jag borde kolla upp?

Hur lång bör gnistan kunna hoppa på en frisk bil?

Många pratar om spridarrelä som ska sitta på expansionskärlet, men där sitter inget på min.

Andra förslag på vad som kan vara galet? Hade varit skönt att få igång honom igen.
Tack på förhand! (fasen vad kallt det är att vara ute och pilla nu...)
Användarvisningsbild
av lennarte
basse3 skrev:Hur lång bör gnistan kunna hoppa på en frisk bil?
En centimeter kan det "hoppa" om det är friskt.

Mvh
Lennart
av NilsO
Tändmodulen/slutsteget är inbyggd i tändspolen.

Radioavstörningsreläet som också kallas spridarrelä (svart) sitter på insidan av höger framskärm, lite bakom batteriet.

Att läsa ut felkoder brukar inte hjälpa när den inte startar; det finns egentligen inga felkoder relaterade till startproblem. Men det finns några andra saker man kan göra med diagnossystemet.

Man kan prova svänghjulsgivaren såhär: Öppna diagnosboxen, sätt stiftet i uttag "6" (tändsystemet), slå på tändningen. Tryck ner knappen 2 gånger, drygt en sekund i taget. Lampan blinkar snabbt. Kör några varv på startmotorn utan att slå av tändningen efteråt. Om koden 1–4–1 blinkas ut är givaren ok.

Gör sen om samma test i uttag "2" (bränslesystemet). Om koden 1–4–1 blinkas ut "vet" bränslesystemet att motorn går runt, och då ska också spridarna öppna.

Dessutom finns ett självtest för spridarna.

Jordflätan som var dålig borde inte göra att bilen inte startar, åtminstone inte om övriga jordflätor är som de ska. Men prova att ersätta med en startkabel.
av basse3
NilsO skrev:Tändmodulen/slutsteget är inbyggd i tändspolen.

Radioavstörningsreläet som också kallas spridarrelä (svart) sitter på insidan av höger framskärm, lite bakom batteriet.

Att läsa ut felkoder brukar inte hjälpa när den inte startar; det finns egentligen inga felkoder relaterade till startproblem. Men det finns några andra saker man kan göra med diagnossystemet.

Man kan prova svänghjulsgivaren såhär: Öppna diagnosboxen, sätt stiftet i uttag "6" (tändsystemet), slå på tändningen. Tryck ner knappen 2 gånger, drygt en sekund i taget. Lampan blinkar snabbt. Kör några varv på startmotorn utan att slå av tändningen efteråt. Om koden 1–4–1 blinkas ut är givaren ok.

Gör sen om samma test i uttag "2" (bränslesystemet). Om koden 1–4–1 blinkas ut "vet" bränslesystemet att motorn går runt, och då ska också spridarna öppna.

Dessutom finns ett självtest för spridarna.

Jordflätan som var dålig borde inte göra att bilen inte startar, åtminstone inte om övriga jordflätor är som de ska. Men prova att ersätta med en startkabel.
Detta var nytt för mig, det har jag inte läst någon annan stans! Tack så mycket :)
av NilsO
basse3 skrev: Jag började med att försöka få loss ett tändstift för att kolla gnistan, det hade jag inget verktyg till, så jag tog av tändhatten (?) och tryckte i en metallstång som jag höll mot insuget (borde väl funka?) det resulterade i att jag kunde se några få gnistor, sporadiskt, men bara om jag höll mycket nära insuget, och då tyckte jag att gnistan var gul i färgen, och tyckte inte den kom varje varv.
Det där är inget bra sätt. Farligt för dig, osäkert resultat och dessutom risk att du förstör tändspolen. :(

Man lossar inte ett tändstift från motorn för att kolla om det finns gnista. Man tar istället ett extra, löst tändstift, har man inget kan man skaffa ett enstaka nytt på Biltema eller något för 29:- eller vad det nu kostar. Eller en hel sats, så kan man byta dem sen när man får tillfälle.

Lossa en av tändkablarna från motorns tändstift, sätt på ditt lösa stift. Sätt gängorna på stiftet i en startkabel, och andra änden av startkabeln t ex i motorns lyftögla. Kör på startmotorn. Det ska komma en kraftig, blåvit gnista, som hörs med ett tydligt knäpp, varannat motorvarv. Gulaktig svag gnista innebär fel.

Man kan göra om saken genom att lossa tändkabeln från tändspolen vid fördelaren och sätta den på tändstiftet istället. Då får man två gnistor varje motorvarv. Om det är stor skillnad på hur gnistorna från fördelaren och direkt från tändspolen ser ut är det antagligen fel i fördelaren.

Det finns gnistprovare med justerbart gnistgap och jordklämma man kan använda istället för ett löst tändstift. Däremot är gnistprovare av den sorten som man bara håller intill tändkabeln inte meningsfulla om man vill veta varför motorn inte startar.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]