Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag har haft strul med att motorn varvar (Jag har redan en annan tråd om detta här)

Jag försöker felsöka, och har nu fokus på batteriet. Läste på nätet att motron kan börja varva upp ifall bilen drar mer ström än vad bilens batteri kan ladda, vet ej hur troligt detta skulle vara? ---då skulle ju alla bilar börja tokvarva när batteriet börjar ge upp o de har jag aldrig varit med om annars, utan ett dåligt batteri brukar man märka när det inta går att starta bilen längre.

Mitt batteri är halvdåligt, det laddas ut fort, men det laddar också vid körning, men hur bra kondition det är på batteriet vet jag först imorgon när jag ska testa det på okq8 med speciellt verktyg. Batteriet är från Biltema o ca 3år. Generatorn har jag kollat o den ger korrekt strömstryka till batteriet (13,9volt)

Vad säger ni om teorin om varvning vid dålig batteri?
av BlåVolvo
Batteritest gjort idag o det är bra. Det jag märkt att när
Motorn varvar o jag mitt i varvningen stänger av, så går alltid fläkten igång
Och när jag sen ska starta bilen så går den inte igång, trots att jag har mkt kräm
kvar i batteriet. Startmotorn går o går men det känns som motorn går torr med för
lite soppa. Men även fast jag gasar så startar inte bilen.

Man får vänta 10-15min så startar bilen. Alltså batteriet är bra, men bilen är svårstartad
efter att motorn rusat. Med detta problem så kanske
någon kan klura ut varför motorn rusar då o då?
av sicnarf
Du kanske också har fel på din LMM som några andra aktuella här på forumet. Kolla bara i forumsdelen
så ser du 2-3 andra som har LMM problem.
Eller kanske kass tomgångsmotor eller skitig spjälllägesgivare eller kass lambda.
Ta felkoder. Sen så ska generatorn ladda 14.4 volt. Så kolla upp det. Kan vara det som är orsaken till problemet.
av rid54
Jag tror inte man ska haka upp sig på 14,4 V... Det är maximala spänningen på ett 6-cells (12 V) batteri och vid den spänningen börjar elektrolyten gasa (vattnet sönderdelas). 13,9 V är helt OK och det kan inte ha med rusande motor att göra. Troligare är väl de saker som nämns av sicnarf...
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]