Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej!

Min bil har börjat bete sig konstigt igen på sistone.

När motorn är varm vid vissa situationer och tändningen vrids på så dör den direkt efter gnistan.

Man får då lov att starta om bilen cirka 2 gånger igen för att den ska gå igång.

Jag har inga felkoder, bara 1-1-1 på både hål 2 och 6.

Jag har bytt det mesta på bilen, det inkluderar bland annat:

Spridarrelä
Bränslepumpsrelä
Bränslebox
Tändmodul
De 2 tempgivarna på motorblocket

Bilen har helt nya tändstift plus att samtliga kontakter i motorrummet är rengjorda.

Vad kan felet ligga någonstans?

SchultzDuvy
Okej, utöver vevaxelgivaren har jag även provat med bland annat en annan luftmassemätare.

Har även provat med att rengöra tomgångsmotorn samt gasspjället.

Bilen är en 1992 944 med B230FB.

Finns det någon som har varit med om något liknande här?

Några fler komponenter som kan bråka?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Det låter nästan som om den inte får tillräckligt med bensin vid start. Klassiskt problem med dåligt bränslepumpsrelä, men det har du ju redan bytt.
Vet inte om du har en eller två bensinpumpar på bilen, men om du har en under bilen, vid förarsätet ungefär, surrar den till då när du vrider på tändningen? Nästa gång du ska starta bilen varm, prova då att vänta några sekunder extra innan du vrider till startmotorn och se om det är någon skillnad. Ett sätt att kolla om det över huvud taget är ett bränsleproblem kanske är att du sprutar i rikligt med startgas innan du startar bilen, för att se om den går längre innan den dör så att säga.
Hej igen!

Har precis bytt backventil. Det var inte den i alla fall. Problemet återstår.

Huvudpumpen surrar mycket högt vid alla starter.

Jag får prova om det fungerar med att vänta någon sekund med att vrida nyckeln till läge 3.

Men vad innebär det?

Har för övrigt 2 stycken bränslepumpsrelän här hemma så jag tror inte att det är den.
Hej igen!

Här kommer en liten update!

Efter att ha forskat och experimentera med motorn när den är halvvarm, kom jag fram till lite saker.

När felet kommer så är varvtalet alldeles för lågt så att bilen inte orkar hålla sig igång.

Då kan jag hindra bilen från att dö genom att hålla inne gaspedalen direkt efter gnistan.

Då stiger varvtalet så att den orkar med!

Den dör inte heller om jag är tillräckligt snabb med foten!

Detta borde väl innebära problem med tomgången?

Säger detta någonting?

Finns det någon komponent i bilen som påverkar varvtal plus tomgång vid varm temperatur?

Hoppas på flera svar.

Med vänlig hälsning SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Att varvtalet är för lågt är snarare följden än orsaken till problemet. Jag lägger min röst på bränslesystem i och med att du kan skicka fram mer bensin och på så vis få motorn att öka i varvtal.

Har du kollat vilket bränsletryck du har? Det kan ju vara någon av pumparna som är dålig, eller att du har skit i bränslesystemet, eller kanske dålig bränsletrycksregulator (BTR)?

Ja, det finns någon form av tomgångsmotor, men har du problem med låg tomgång även när bilen är igång och är riktigt varm, eller är det bara svårt att få igång den när den är varm?

Och enligt mitt tidigare inlägg om att vänta några sekunder på tändningsläge innan startmotorläge är för att förmå bilen att bygga upp ett ordentligt bränsletryck, för att ytterligare felsöka bränsletillförseln.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]