Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min motor börjar gasa av sig själv ibland när man åker, man känner hur det rycker till i bilen när den "kickar igång". När detta händer så håller det på nån minut kanske, ibland längre o ibland kortare. Motorn varvar aldrig över 3000varv, brukar ligga på 2700-2800varv när jag pressar ner kopplingen, men lägger jag i växeln så blir det som "vanlig" bilkörning o normalt varv.

Jag körde nån dag lite små korta sträckor utan att märka några spökvarvningar, men den dagen hörde nog till undantaget, vanligtvis varvar bilen typ 2 ggr på en dags körning med korta sträckor. Vid ett par tillfällen har jag stannat o stängt av motorn pga lite väl häftig varvning, då har också bilens motorfläkt kickat igång.

Nu för ett par dagar sedan lagade jag ett stort hål i avgasröret som satt mellan de två ljuddämparna, efter detta har det lugnat sig ganska mycket, kanske ca 70% bättre o jag har testkört ganska mkt. Köpte idag startgas o letade luftläckor kring turbo, insug o slangar men utan resultat. Jag tror inte det är ett lufthål, eftersom varvningarna är såpass oregelbundna. Men det som talar emot denna teori är att Labdasonds-lampan började lysa innan avgashålslagningen. Men å andra sådan har jag läst att denna labdasondslampa är också en "motorlampa" - så om det beror på fel luftblandning eller annat motorfel går inte att säga.

Nu blir nästa steg att åka till verkstad o ta ut felkoder. Jag misstänker nu ändå att det kan vara spjällhus-knas, som Lennart(?) tipsade mig om. ?:-/
Kolla så spjällägesbrytaren fungerar och så spjället är rätt justerat (det inkluderar att spjällägesbrytaren också är rätt justerad).

* Kontakten ska klicka när man trycker ner gaspedalen, och klicka när man släpper upp den igen.
* Med pedalen uppsläppt ska brytaren sluta mellan det mittersta stiftet och ett av de andra.
* Med pedalen nertrampad en bit ska det inte vara kontakt mellan något av stiften.
* (Med pedalen trampad i botten sluter brytaren eventuellt mellan det mittersta och det tredje stiftet, men det spelar ingen roll för fullgasfunktionen används inte på 940 med turbomotor.)

Kolla också så bromsservot inte läcker luft: låt motorn gå och kläm åt på slangen. Påverkas motorgången det allra minsta så byt servot om det inte är själva slangen som läcker. Det är normalt att tomgången påverkas lite när man trampar upprepat på bromspedalen, men mer påverkan än så, eller om den släpper igenom luft när man inte rört pedalen innebär fel.
NilsO skrev:Kolla så spjällägesbrytaren fungerar och så spjället är rätt justerat (det inkluderar att spjällägesbrytaren också är rätt justerad).

* Kontakten ska klicka när man trycker ner gaspedalen, och klicka när man släpper upp den igen.
* Med pedalen uppsläppt ska brytaren sluta mellan det mittersta stiftet och ett av de andra.
* Med pedalen nertrampad en bit ska det inte vara kontakt mellan något av stiften.
* (Med pedalen trampad i botten sluter brytaren eventuellt mellan det mittersta och det tredje stiftet, men det spelar ingen roll för fullgasfunktionen används inte på 940 med turbomotor.)

Kolla också så bromsservot inte läcker luft: låt motorn gå och kläm åt på slangen. Påverkas motorgången det allra minsta så byt servot om det inte är själva slangen som läcker. Det är normalt att tomgången påverkas lite när man trampar upprepat på bromspedalen, men mer påverkan än så, eller om den släpper igenom luft när man inte rört pedalen innebär fel.
Tack Nils!
När du berättar om stiftens läge, kan man kontrollera detta? Alltså kan man ploocka bort kåpan/locket på plastboxen o se direkt när man trapmar på gasen? Jag skall i alla fall kontrollera klickljudet, då räcker öronen ;)

Ska kolla bromsservot! tack igen.
Lossa kontaktstycket till spjällägesbrytaren och använd en multimeter eller kretsprovare.

Det är mycket, mycket enklare att göra det (och att göra rent och justera spjället) om man tar bort spjällhuset från motorn. Att ta loss och sätta tillbaka spjällhuset är enkelt, men packningen mellan spjällhus och insug kan behöva bytas, så det är praktiskt att ha skaffat den innan man börjar.
NilsO skrev:Lossa kontaktstycket till spjällägesbrytaren och använd en multimeter eller kretsprovare.

Det är mycket, mycket enklare att göra det (och att göra rent och justera spjället) om man tar bort spjällhuset från motorn. Att ta loss och sätta tillbaka spjällhuset är enkelt, men packningen mellan spjällhus och insug kan behöva bytas, så det är praktiskt att ha skaffat den innan man börjar.
Du menar att jag tar loss kontakten till spjällägesbrytaren, o sedan med multimeter göra vad? Skicka ut spänning till brytaren o se om den klickar?

Justera spjället vet jag ej hur man gör, men har en Haynes reperationshandbok hemma där det kanske framkommer. Göra rent kan jag göra dock.

Bromsservot, är det den stora svarta plåttrumma som sitter bakom den vita trekantiga plastbehållare där man fyller på broms-servo-olja? Se bild jag googlade fram : http://www1.garaget.org/gallery/archive ... krr0d6.jpg Jag såg inga slangar från denna plåtburk, kanske jag såg en grov jäkel som var stenhård o jag inte att klämma på, dock en mjuk slang som gick från den vita trekantiga behållaren, det gick att klämma på men inget hände.
Bensinpriser v2

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-h[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]