Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

För ca 4 dagar sedan började varvtalet att leta leva sitt egna liv. Det kommer då o då. Igår hade jag en del problem men inget idag. När det kommer så är det när man trycker ner kopplingen, det är som att gasreglaget fastnat o efter man lagt ur växeln, då stiger varvtalet till ca 2700-3000varv. Men jag fortsätter köra, dvs lägger i en växel o kör på bara :) Hamnar jag vid rödljus så kommer varvtalet ned efter några sekunder till normalt (vid ca 2 tillfällen kunde jag uppmärksamma detta) Vid ett annat tillfälle när jag stannade bilen helt vid rusande motor så dog motorn efter några sekunder, kunde starta om 15 min senare när jag skulle iväg igen efter stopp på Donken :)

Googlade lite och tydligen som kan det vara flera faktorer som orsakar detta. Motorn får för mkt luft via trasig packning/slang(?) Lambadsonden? Jag kan tillägga att mitt avgasrör fått en läcka för några veckor sedan, mellan katalysator och ljuddämparen. Vet inte om detta skulle ha med lamadsonden att göra?

Den mekaniska delen vid insuget där gasvajern sitter i verkar okej,jag tror inte det är den som fastnar. Vad bör jag kika efter? Lämna in bilen för diagnostest?
Fixa avgasläckan först. Ta flera plåtbitar från en cola burk över varandra på hålet och ta avgaspasta emellan/under. Eller från en tomat burk. Kläm till med avgasklämma. Du kan sedan utesluta att ditt problem beror på hålet om det fortsätter för lambdan får fel signal pga hålet.
Som föreagående "talare" skrev, det är mycket viktigt att det är helt och tätt framför katen. Det stör bränsleinsprutningen, Lambdan "lurar boxen". Angående motorvarvet, spjällhuset kan spöka. Även vevhusventilationen, oljefällan kan "spöka". Ordentlig rengöring av samtliga detaljer, nogrann justering av gasspjäll och kontakten

Mvh
Lennart
Tack.

Jag tror vevhusvent. är ok. Jag misstänkte i somras att jag hade
övertryck i vevhuset pga igensatt ventilation, för att jag har en del
oljespill från ventilkåpslocket. Jag satte en platshandske över hålet
på vevhuslocket o handsken "sögs in o ut" lite smått puttrande o så skall det vara.

Jag bytta topplockspackningen i somras, passade på försöka rengöra
vevhusvent.boxen med en egen teknik :) (första gången den rengjorts förmodligen)
pressade först i trycklyft i förhoppning att plugga ut ev. igensatta kanaler,
o det jag sedan testade var att hälla igenom 3liter disel.
Tyvärr kunde jag inte demontera vevhusboxen utan den fick sitta kvar,
Pga tidspress o okunskap - jag hade nog med bekymmer aty byta topplocket.
Vevshusvent.boxen sitter jäkligt knasigt då jag har turbo

Men är vevhusboxen helt kört o igensatt så hade enda lösningen varit en ny.

Gasspjället, vad är det på en insprutningsmotor?

(Jag ska fixa avgasläckan)
Nä, jag tror inte heller det har med gasläckan att göra - som du just påpekade - då läckan sitter efter katalysatorn - men man vet aldrig, imorgon skall jag försöka lappa ihop det.

Jag har en hel del jättedåliga slangar, så torra på vissa ställen att de börjar smula när man tar på dem(vissa slangar). Kollad på dem idag igen o jag ser inga direkta hål, men det är ju svårt att se med blotta ögat. Ska byta några vakuumslangar också.

Ska undersöka spjällägesgivaren också - måste googla på var den sitter först :) ...o kolla era länkar.
BlåVolvo skrev:Ska undersöka spjällägesgivaren också - måste googla på var den sitter först ...o kolla era länkar.
Den sitter på spjällhuset och "drivs" av spjällaxeln som gasspjället sitter på. Om du demonterar hela spjällhuset är det lättare att hantera för rengöring. Kan vara "ordentligt mögigt". Det finns många trådar att läsa om detta, bl.a min "maratontråd" om min kära 745-a. Jag fick till slut ordning på min motor och den går "klockrent" nu. Mot slutet står det om hur jag "knackade ner" tomgången med en hammare,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... blem+b234f
Det står bl.a under "flik 11" innan vi börjar prata om AC-problem. Det är viktigt att det är riktigt rent, att det inte är några slitkanter och att gasspjället är 100% centrerat. När stoppskruven är utskruvad några varv ska det (i princip) vara så tätt så inget ljus ska släppas igenom, sedan justerar du stoppet med skruven och justerar spjällkontakten.

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-h[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]