Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraden
Hejsan.
Har sökt runt på forumet efter tips och knep.
Känns som om man har provat dom mesta knepen.
Så jag gör ett försök med att posta ett nytt inlägg/ämne.

Bilen är en Volvo 940 GL -92 med ac.
Motorn är en B230FB.

Värme kommer det i bilen, men inte tillräckligt.

Det som är bytt är följande:

* Termostat,
* Vattenpump,
* Kylare,
* Värmeelementet i värmepaketet.

Jag har även kollat:
* Så att slangen från kylaren till expansionskärlet (den smala slangen) inte är igensatt,
* Kollat så att inte röret från vattenpumpen in till kupén är igensatt,
* Kollat så att den nya vattenpumpen verkligen snurrar och att impellern ser hel ut,
* Testat att köra utan värmekranen in till kupén,
* Kollat så att inte expansionskärlet (lilla anslutningen) är igensatt.
* Kollat så att elmotorn rör på sig (under handskfacket) till spjället.

Det kommer riktigt med värme när man varvar bilen ca 2000varv. Men inte så mycket när man kör, eller står på tomgång.

Hjäälp! Vad tror ni?
Vattenpumpen som är kass ändå?
"Förr i tiden" var det väldigt viktigt att slangarna genom torpedväggen var rätt monterade. Vet ej riktigt hur det ser ut på 940 men på min 740 (med AC) var det ingen värme när jag "övertog" den. Där sitter värmekranen i motorrummet och föregående ägare (min svåger) hade bytt kranen, och efter lite felsökning så skiftade jag slangarna (kommer inte ihåg just nu hur dom sitter). På äldre bilar var det i alla fall så att det varma vattnet från motorn ska gå direkt in i värmepaketet och vattnet ut från värmepaketet ska gå genom kranen. Lika så anslutningen till värmeelementer, så ska det varma vattnet gå in i botten på elementet och det övre utloppet ska gå genom kranen. Jag ha inte kollat så noga på min 745-a hur det ser ut där för efter jag skiftat slangarna som sitter mot torpedväggen har värmen fungerat.

Mvh
Lennart
Fraden skrev:Tack för tipset. Mycket riktigt att värmekranen sitter i motorrummet även på 940 med AC.

Ska testa att skifta på slangarna.
Så här över ett halvt år senare...

Blev ingen skillnad. Mer tips tack!
Tycker jag har kollat det mesta.

Sitter det någon innetempgivare någonstans i kupén?
Borde det väl göra? Vart sitter den i sådana fall?
Vad jag vet sitter det ingen givare för varken inne eller ute temperaturen när det är bara AC (finns ju ACC/ECC också). Där finns ju ingen "återkoppling" mot inställd temperatur. i så fall borde det fungera med avstängd AC. Annars kan jag bara be dig kolla igen om vattenslangarna in i kupén är rätt monterade. Både i motorrummet och i kupén. Det går inte att "se" på dom om det är fel, man måste veta hur dom ska sitta (kolla på en annan bil). Annars är det ju spjället vid handskfacket, men det har du ju kollat. Läck på en vakuumslang, allt styrs ju med vakuum (åtminstonde på min 740). Jag har faktiskt varit med om att en ny vattenpump varit kass. Det var i.f.s ingen Volvo (Saab 96 V4) men "skovlarna" var betydligt mindre på den pumpen. Ska kanske tillägga att det var ett tag sedan, Saaben var ganska ny då.... :roll: Men det kan ju hända igen. Har hört talas om/ läst någonstans att "skovelhjulet" lossnat på en pump, fast då pumpade det nog inget vatten alls.

Mvh
Lennart
Är ecc som jag har. Antar att hålet vid innerbelysningen är tempgivaren?
ImageUploadedByTapatalk1438161176.806799.jpg
ImageUploadedByTapatalk1438161176.806799.jpg (279.26 KiB) Visad 949 gånger
ImageUploadedByTapatalk1438161167.269742.jpg
ImageUploadedByTapatalk1438161167.269742.jpg (217.13 KiB) Visad 950 gånger

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]