Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tilly
Jag har nyligen installerat en bensindriven motorvärmare av typen 091-B (Volvo Flygmotor) i min bil. Såväl värmare som bensin- och cirkulationspump är nästan nya. Installationen har gått utan problem men jag får inte fram något bränsle till den. När man startar värmaren med tiduret så börjar bensinpumpen ticka men det kommer ingen soppa. Jag har lossat bensinslangen från värmaren och tänkte att det är bara att köra på tills det kommer något och då sätta tillbaka den. Men nu har jag hållit på bra länge och det händer ingenting. Visserligen är det väl inte många droppar den suger varje slag men hur många startförsök är rimligt? 100?

Jag har kopplat in den med ett T-kors på huvudledningen från tanken. Den första halvmetern går bensinen i en gummislang. Det sitter också ett bensinfilter på slangen (det är monterat åt rätt håll, det var jag noga med). Sedan går den via ett rör under bilen fram till en slang den sista decimetern till värmarens pump. Efter pumpen är det gummislang igen en decimeter tills jag kopplat in den plastslang som går fram till värmaren och som egentligen skall kopplas direkt på bensinpumpen. Den sistnämnda lösningen beror på att det aldrig går att få loss plastslangen i ett stycke på bilar som står på skroten pga. pumpens placering. Men det borde väl inte spela någon roll :?:

Bilen är en 740 med B230A.
Senast redigerad av 1 Tilly, redigerad totalt 0 gånger.
Det låter ju som ett fel på bränslepumpen. Alltså att det inte blir något sug. Har du placerat pumpen på samma ställe som om den hade varit originalmonterad? Jag vet inte om det har någon betydelse, men om man inte får det att fungera kanske det är en orsak?
Jag hade ingen beskrivning till 700-serien när jag monterade anläggningen, bara en beskrivning till 200-serien. Jag vet ju ungefär var den brukar sitta på 700/900 och försökte placera den där men det är ju möjligt att jag satt den för högt. Det är klart, pumpen kanske måste vara lägsta punkt för att det skall fungera... Annars kan man ju undra varför Volvo själva konsekvent i alla modeller placerat den så förbannat utsatt. Undrar om du inte är något på spåret, detta skall jag kolla upp snarast.
Nu vet inte jag hur det skall kopplas, men förpumpen i tanken kanske måste vara igång också? Och då borde det ju vara så att värmarens bränslepump är kopplad över ett relä som matar spänning även om bilen är avstängd och nyckeln är ur, samtidigt med förpumpen i tanken. Och värmarens bränslepump är bara till för att få lite spruttryck på bränslet.
Detta är bara en hypotes från min sida. Ni som vet mer, skriv här hur det skall vara.
Jag ställer mig tveksam till att tankpumpen skall gå när värmaren körs. Jag har en heltäckande installationsanvisning till 240 och där finns ingenting som tyder på att tankpumpen på något sätt skall kopplas in. Och 240 och 740:s bränslesystem är ju mer eller mindre likadant uppbyggt. På insprutningsbilar rekommenderar de ju att man tar soppan från returledningen och då blir det ju svårt att använda tankpumpen.

Men visst, jag har tänkt samma tanke. Om inte annat att man kunde tvångsköra den för att få fram soppa första gången.
Eftersom detta inte lämnar mig någon ro så tog jag tag i saken och flyttade pumpen idag. Satte den nu så att den är på samma nivå som lägsta punkten i bränsleledningen. Jag tror att detta är den placering Volvo rekommenderar. Sedan satte jag åter igen igång med att köra pumpen. Resultatet är dock lika med noll. Hur många starter det blivit vet jag inte (man tappar räkningen) men jag har hållit på minst 45 minuter.

Bild

Jag är rätt säker på att pumpen fungerar. Den låter precis som den skall och känner man på gummislangen som sitter precis före så rycker det lite i den vid varje pumpslag.

Kan det vara bensinfiltret som jag satt på ledningen mellan tank och pump som ställer till det. Jag kan dock inte riktigt förstå hur. Dimensionen på ledningen är före bränslefiltret 0,8 mm och efter filtret 0,6 mm. Det kan väl inte vara något problem? Anslutningen på pumpen är just 0,6 mm så att det skulle vara för liten dimension ser jag som uteslutet.

Jag kan väl tillägga att jag börjar bli vansinnig på detta nu!
På alla bilar där jag demonterat värmare (7-8st) har värmaren varit kopplad på returen o pumpen suttit på rambalken vid förarens fötter. Dock om man kopplar med T-kors så funkar bara värmaren tills det är 3/4 kvar i tanken.

På alla bilar där vi monterar webasto på jobbet sätter vi bränslepumpen vid tanken och antingen monterar man med T-kors på returen eller borrar in ett tankdykrör i armaturens lock.

Har du startat bilen efter du kapade bränsleledningen?? Om inte finns det inget bränsle i ledningen och pumpen kommer aldrig orka lufta den grova slangen (värmarslangen är ju bara 2-3mm invändigt)

Och nej tankpumpen ska inte behöva gå då värmaren är igång :!:

Tankdykrör
http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... No=1761307
Eftersom det är en förgasarbil så har jag ju ingen returledning. Jag har en monteringsanvisning till 240 och i bilar med B230A dras enligt den anvisningen bränsleledningen precis på det här sättet (minus bränslefiltret som är mitt eget tillägg).

Jag har startat och kört bilen efter det att ledningen kapades. Startförsöken av värmaren är gjorda efter det.

Dimensionerna på ledningen skall givetvis vara 8 mm innan bränslefilter och 6 mm efter, inte 0,8 och 0,6. Jag skrev fel i inlägget ovan.
Senast redigerad av 1 Tilly, redigerad totalt 0 gånger.
Filter brukar man sätta efter pumpen, speciellt på gamla 091b där regulatorn på pumpen(lilla hatten på utgången) gått sönder då det kan jämna ut flödet från pumpen då värmaren annars järna står och "flåsar"(wosh wosh wosh) i takt med pumpen :lol:
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]