Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Magnusson70
Hej! Jag en en kontakt i grillen som jag formodar leder till att värma motorn, men vad värmer den och hur lång är uppvärmningstiden? Jag har även en kontakt inne i kupén som jag inte vet vad det är. Det är ingen vanlig stickkontakt. Antagligen till kupevärmare. Drar en motorvärmare extremt mycket ström för i mitt villaområde måste man betala extra för att använda motorvärmare? Tacksam för all hjälp nu när det är svinkallt på morgonen. :???:
av partypopper
Det är förmodligen som i min, att det inte är en motorvärmare utan ett vanligt uttag till en kupévärmare.
Följ sladden från uttaget i fram så ska du se att det är den som går in i kupén.
Sen vad en kupévärmare drar är lite svårt att säga då de drar olika beroende på effekt osv.
av DandanRacing
Motorvärmaren brukar ligga runt 600-700w går o köra länge, råkade missa att strömen var påslagen en morron på jobbet så motorvärmaren o kupevärmaren gick heladagen (9h).

Finns några olika intagskablar(de i fronten), de vanligaste är defa, calix och på gamla bilar 230v 16A kontakt.

Defa och calix har oxå egna uttag i kupen, både vanlig 230v uttag och småspecial till deras värmare.
av Arne
Ofta har man en timer till motorvärmaren så den går bara 2-3 timmar före man ska använda bilen.
av Rådlös
Motorvärmare är snarare på 400 - 500 Watt. (Det finns en anledning till att det är så "lite")
Om du kopplar in en sladd till ditt intag i grillen och öppnar motorhuven, så kan du efter kanske någon ½-minut höra att det börjar susa och knäppa lite i motorn. Det låter lika dant som en vanlig vattenkokare och det beror på att det finns stora likheter. Om du hör detta så har du en motorvärmare.
När du säger att ditt kupéuttag inte är en vanlig stickkontakt blir man fundersam. (Vägguttag) Kan du beskriva det eller ännu bättre, lägga in en bild på det?

Lite enkel ellära: En motorvärmare på 500 Watt drar ungefär 2,2 Ampere. Säkringen till ditt eluttag är förmodligen på 10 Ampere. 500 Watt i två timmar blir 1000 Watt, eller 1 kW. Vad kostar 1 kW? 25 öre? Sedan kanske din bostadsförening vill lägga på lite mer för att späda ut föreningskassan? Och det vet ju inte vi vad det slutar på? Framför dom konstiga motargument eller är rent dumsnåla så lär dig detta utantill och läs upp för dom: http://www.calix.se/produkter/vaermare
Det räcker med det första stycket. - En varm motor drar mindre bränsle.
Skall du ha kupévärmare också så blir det genast lite dyrare. Kupévärmare är ofta inställbara i effekten. Men troligen börjar den på 700 Watt och kan i extrema fall gå upp över 2000 Watt. 2kW. Så då blir det ju lite mer. Men kom ihåg att om säkringen är på 10 Ampere så kan du inte ta ut mer än 230 x 10 = 2300 Watt, eller 2,3 kW. Sedan går säkringen om du tar ut mera. Alltså först motorvärmaren, max 500 Watt. Sedan kupévärmaren X Watt. Max total 2,3 kW.
Egentligen skall man inte lägga sig exakt så på gränsen utan gå ner något så att man har lite marginal. Så säg kanske 2,1 kW. Och det gör du ju enklast med kupévärmaren. 1 kW räcker ofta långt, om man inte bor i Sibirien.
av sicnarf
Det är kylvattnet i motorn som värms upp. Funkar den med elen inkopplad i kontakten i grillen så ska du höra ett knastrande vid grillen efter 20-30 sek som Rådlös sa. Det ska vara inkopplad 1-2 timmar innan bilen ska användas. Det kostar 1-2 kronor i el kostnad. Kupevärmare kostar 2-3 kronor samma tid att använda.
av partypopper
Måste bara skriva att det visade sig att jag hade motorvärmare också haha.. Trodde att kabeln bara gick till kupévärmaren.
Varför tidigare ägare inte har nämnt det kan man ju undra...

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]