Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Abs lampan lyser i min 945 -94, skulle läsa av felkoderna idag men den lilla röda dioden lyser svagt hela tiden från att jag trycker i pinnen och inget händer när knappen trycks in.
Abs lampan lyser från start, även när bilen har stått strömlös ett tag.
Vad kan det vara för fel? Om jag inte missat nått så är alla säkringar hela iaf.
Kanske inte riktigt svaret du söker, men du kan ju felsöka ABS lite enkelt själv först. T.ex. de främre givarna genom att Ohm-mäta dessa vid kontakterna uppe vid respektive fjädertorn. Ibland går givarna sönder och ibland orsakar bortrostade bromssköldar att kablarna skavs av mot skivan (har hänt mig två gånger). Om det är ett kabelbrott/trasig givare så har jag för mig att lampan tänds direkt pga. att det inte finns något motstånd. Om felet däremot skulle ligga i en abs-krans så lär lampan tändas först när man börjat rulla.
Men saken är ju den att lampan i diagnosuttaget tänds med ett litet sken så fort sladden stoppas i hålet, och tänds inte upp mer varken när knappen trycks in eller visar några felkoder heller, inte äns 1-1-1.
Det fungerar som det ska i de andra uttagen.

Troligtvis är det väl någon kortslutning eller roligt i styrenheten eller kanske i diagnosledningen. Men skulle va skönt och höra om nån annan varit med om samma problem och vad felet då har varit.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]