Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 164forever
Hej.
Jag har ett (litet) problem o det är att min bil är svårstartad när den är fullt varm o stått en kort stund, upp till 10 minuter.
Alltså, den startar till men tappar snabbt varv o stannar, om man inte är väldigt snabb med gasen!
Kan ändå stanna, även om man gasar fort efter starten.

Har bytt allt, känns det som, på tändningssidan i alla fall!
Dessutom hela tankarmaturen inkl förpump, bränslefiltret o oringarna på insprutarna.

Hade faktiskt i princip samma problem på 80 o 90-talen med en 264:a, också med K-jet insprutning.

Nån som har nån idé?

Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av päpplet
Sitter eller rättare sagt ska sitta en tryckaccumulator efter bränslepumpen (ofta bortplockad) som ska se till att motorn får bränsletryck direkt vid varmstart eller att bränslepumpens backventil inte fungerar.
Andra fel kan vara skitig mätskiva (den blir tyngre och orkar inte lyfta riktigt) eller vacuumläck i någon slang eller insugspackningen vilket brukar visa sig i en pissig tomgång på dessa motorer.

Börja med att gå över alla slangar och spruta startgas överallt runt insuget och om inga läckage finns så plocka bort gummibälgen och lossa mätskivan och rengör den. Vevhusventilationen kommer in alldeles under den och brukar grisa ner riktigt ordentligt på en sliten motor med mycket vevhustryck.

När du sätter tillbaka skivan så se till att den går fritt och att gummibälgen hamnar rätt så den har en förmåga att lossna annars...
av olofp
Jag har exakt samma problem med min bil. Jag har bytt tryckackumulatorn som sitter vid bensinpumpen mot en annan begagnad men det hjälpte inte. Kan ju vara så att den som jag bytte till också är defekt på något sätt... När jag fått igång bilen vid såna här varmstarter hörs det något slags knackande/slamrande ljud från trakterna kring pumpen och ackumulatorn. Ljudet hörs kanske hela tiden men det är extra tydligt efter såna här starter.
Frågan är om jag skulle köpa en helt ny ackumulator eller försöka koppla bort den helt och hållet istället.

Hör du något sånt ljud också?

Jag har: bytt o-ringar till spridarna (där var det läckage), bytt tändkablar, stift och bränslefilter, gjort rent mätskivan.
av 164forever
Som svar på olofp, så har jag inte tänkt på något slamrande ljud. Pumpen låter lite illa ibland...
Insugspackningen bytte jag i somras.
Backventilen kan man väl inte byta separat, den ingår väl, så att säga, i huvudpumpen?
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av päpplet
Backventilen sitter i en hylsa på utgången från pumpen så den går att byta separat men det är ju bara att du släpper på slangen uppe vid soppafiltret så märker du om den fungerar. Ska ju i såna fall ligga kvar tryck när pumpen inte går.
av 164forever
Släppa på slangen UPPE vid soppafiltret?! Tänker du på en 240 med K-jet nu? Där sitter väl filtret under huven, mot torpedplåten.
Soppafiltret o huvudpumpen sitter ju under bilen på en 740.
Mvh/Håkan
av Arne
Soppafiltret o huvudpumpen sitter ju under bilen på en 740.
Mvh/Håkan[/quote]

På vissa 740 -88 sitter soppafiltret uppe vid vänstra A-stolpen under huven.
Användarvisningsbild
av päpplet
Alla GLE med E motor (osäker på hur det ser ut 88) har filtret där felkodsdosan sitter på nyare 740.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]