Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har haft vibrationer vid gaspådrag och vid start. Kollade stod lager hållaren och den var givetvis slut.

Och igår så bytte jag stödlagret+hållaren och växellådskudden som också var helslut. Märkte upp ordentligt så kardan sitter i samma läge som innan och alla tre knutkorsen ligger i linje. Passade även på att smörja knutkorsen.

Men när jag skulle provköra så var allt frid och fröjd ända tills ja kom upp i 65 då börja de vibrera ordentligt och i 80 skaka de nästan i hela bilen, men det börjar avta vid 120.

Va f*n kan ha blivit fel? Har kollat en extra gång och det sitter som de gjorde innan. Har även släppt på stödlager hållaren och prova och flytta den lite i spåren men ingen skillnad.

Kan lagret sitta lite snett i hållaren? Eller är de den nya växellådskudden som orsakat allt.

Hjälp tack! Mvh
White skrev:Välkommen i klubben! Det är troligen själva stödlagergummit som är boven i dramet. Dom nya upphängningarna tillåter inte kardanen
att flexa alls.
Tackar, du menar att jag får leva med det eller skaffa ett beg gummi? Hållaren är från Biltema om det har någon betydelse.

Tycker det är konstigt bytte lager+hållare på en 745 -90 med b230f och m46 där blev det bra utan vibrationer...

Mvh
volvo244dl skrev:Jasså äre så illa. Då får ja väl leta efter en kompl. Kardan känns som att det inte är så jätte lätt å få tag i en till 16v som är i bra skick

Mvh
Tror verkligen inte att du behöver byta till beggade grejer.
Jag fick modifiera mitt stödlager en del när jag inte köpte Volvo Original. Hade också en hel del vibrationer efter att jag monterat grejerna.
Se inläggen i sida två på denna tråd så kanske det ger dig lite hjälp.:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 236618&p=2

:D
Karlie skrev:
volvo244dl skrev:Jasså äre så illa. Då får ja väl leta efter en kompl. Kardan känns som att det inte är så jätte lätt å få tag i en till 16v som är i bra skick

Mvh
Tror verkligen inte att du behöver byta till beggade grejer.
Jag fick modifiera mitt stödlager en del när jag inte köpte Volvo Original. Hade också en hel del vibrationer efter att jag monterat grejerna.
Se inläggen i sida två på denna tråd så kanske det ger dig lite hjälp.:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 236618&p=2

:D
Provade din ide och skar bort gummit där imellan det blev bättre faktist men inte bra trots allt

Förstår inte varför hållaren är så jävla hård. På alla andra bilar ja hållt på med är de skapligt mjuka även med nya hållare. Tex en 240

Får väl prova skala lite på gummit som håller ihop inre och yttre ringen på hållaren.

Eller skulle ett annat fabrikat på hållaren vara bättre tro?

Mvh

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]