Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag har nyligen köpt en 945 -98 med B 230 FK motor. I facket bakom handbromsspaken hittas ett diagnosuttag. Vilken form av utrustning kan jag ansluta där?
Där duger väl inte min PPC 3?

MVH Ove
av NilsO
Kanske, vet ej. De flesta felkodsläsare för konsumentbruk fungerar inte – kontakten är samma som på nya bilar men elektroniken bakom skiljer sig.

Förutom att använda felkodsläsare så kan man läsa ut blinkkoder precis som på tidigare årsmodeller. Man behöver en strömbrytare, ett motstånd och en lysdiod. Detta är precis vad som finns i diagnosboxen i motorrummet på tidigare årsmodeller, så att koppla in en sådan går också bra. Det finns tyvärr några beskrivningar av hur man gör detta på forumet som INTE stämmer, jag kan lägga upp kopplingsschema om du är intresserad.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tog diagnostik boxen från en 240 ( lång kabel) när jag skulle hjälpa en kompis med felkoderna ( S70 -98). Men det blev aldrig gjort. Annars är det väl "bara" att "sätta dit" ett OBD2 uttag på den kablen så ska det funka, om man får kablarna rätt. Så finns det ett kopplingsschema till detta ( som är riktigt), vore jag tacksam

Mvh
Lennart
av NilsO
Tror inte det fungerar på S70, de har annan motorstyrning än 940.

Vill man använda en diagnosbox från tidigare årsmodell kan man göra såhär: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=65254 Det funderar på 940 96–98.

Innehållet i diagnosboxarna är som nedan, så man kan alltså lika gärna göra sin egen "blinkkodsläsare". Siffrorna gäller stiften i OBD-kontakten. (Jag minns inte exakta värdet på resistorn, 1 kΩ fungerar bra.)
Bilagor
blinkkodsläsare.png
blinkkodsläsare.png (5.19 KiB) Visad 4802 gånger
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tackar, jag visste jag sett det. Tycker det är svårt att hitta när söker ibland.

Mvh
Lennart
av NilsO
Den svarta som sitter i motorrummet på vissa 240, 740 och 940 där man kan läsa ut felkoder genom att trycka på en knapp och räkna blinkningar hos en lysdiod.

På 940 försvann den fr.o.m. årsmodell 96 och ersattes av ett uttag inne i kupén, utan knapp eller lampa.
av lokove
Tack för alla tips. Det är alltså blinkande lysdioder som gäller för att läsa av felkoder?

//Ove

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]