Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Naruto
Startade nyss min volvo 740, en -85. Den var kall så jag drog på choken. Efter 1 min skulle jag gasa upp lite men istället skönk sakta varvet. Det lät inget konstigt bara som om jag släppt gasen. När man försöker starta den så ger förgasaren ifrån sig ett puffande ljud med jämna mellarum. Vad kan vara felet? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Bosse78
kanske choken hängt sig.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Kolla förgasarmembranet
av Naruto
De e inge knas me varken choken eller förgasarmembranet... Andra förslag?
av Arne
Ta loss ett tändstift och kolla om den blivit sur. Om inte så öppna oljepåfyllningslocket och be någon att köra runt startmotorn så ser du om kamaxeln roterar, om den inte gör det har kamremmen gått av.
av Addekarlsson
Har du gnista till stiften?
Om kamremmen gått av, så bör motorn snurra betydligt mycket lättare på starten. Och detta är en skillnad man hör. För dra runt både vevaxel och kamaxel är tungt jämfört med bara vevaxel.

Mvh/ Adde
av Roffy
det kan være kamremen som har hoppat over etpar tenner....
Användarvisningsbild
av Dobermann
Kan även vara kilen på insidan av nedrekamdrevet(det som sitter på vevaxelen) som gått av, har hänt mig mer än 1 gång, resultatet av det blir samma som om den har kuggat över, typ..kolla så att allt står rätt och då menar jag inte bara att märkningen står rätt utan även att kolven är i topp när remskivan står på 0 grader
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte bara så att den har surat igen? Ur med stiften och torka upp dom med en tändare, sätt tillbaka och ge full gas när du startar.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]