Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mrcarnityre
Har hållit på och felsökt varför inte det kommer någon bensin till insprutet. När jag tog bort bensinpumpen så märkte jag att inge bensin kom från tanken. Jag stod redo med hink för att jag förväntade mig att allt som var i tanken skulle komma ut. Nu är jag definitivt ingen expert på bilar utan mer av en rookie. Men ska det inte rinna av sig själv? Eller gör pumpen också jobbet att få ur bensinen i tanken? Är lite oroligt att det är nåt skit i tanken som täpper för
av Rådlös
Nu har du inte berättat vilken bilmodell du har, men det finns ibland bara en pump och det finns också modeller med två pumpar. En förpump i tanken och en huvudpump utanför tanken. Dom system som bara har en pump ger hela trycket. Båda typerna, en eller två pumpar skall ge det tryck som erfordras för insprutningssystemet, omkring 3 - 4 Bar.
När det är två pumpar så är den pumpen i tanken enbart en matarpump. Den matar fram bränsle till huvudpumpen som ger trycket som behövs.
Du skriver att du tog bort bensinpumpen. Betyder det att du skruvade loss den eller något motsvarande? Då kanske du också bröt elförbindelsen? Framförallt jordanslutningen?
Vill du tömma tanken, eller vad är din avsikt med detta?
av mrcarnityre
Det är en 740 från 88. Min avsikt är att hitta felet eller var det tar stopp. Jag skruvade loss bensinpumpen för att enklare kunna ta bort slangarna. Då märkte när jag satt tillbaka sladdarna och vred om nyckeln att ingen bensin kom ut ur pumpen. Jag tog bort hela pumpen och märkte att inget rann ut ur tanken.
Användarvisningsbild
av lennarte
mrcarnityre skrev:Det är en 740 från 88. Min avsikt är att hitta felet eller var det tar stopp.
Då har du 2 pumpar. En "förpump" som sitter i tanken och huvudpumpen under förarstolen. Om du har mindre än halv tank så kan det bli problem att få fram bensin till huvudpumpen om tankpumpen "lagt av" (ganska vanligt fel). Du kan höra tankpumpen om du lyssnar under tanklocket. Den ska gå samtidigt som huvudpumpen (säkring 1 och 11 har jag för mig). Om du tar bort bränsle reläet (det stora vita bakom säkringarna) kan du starta pumparna genom att bygla anslutningarna 30 och 87/2. 30 är ström direkt från batteriet så du behöver inte röra tändlås eller något annat. Då ska båda pumparna gå, om allt annat är Ok. Siffrorna står på undersidan av reläet. På B230E motorn sitter ett grönt relä då kanske det jag skrivit stämmer, men sitter det ett vitt relä har du en B230F motor (katalysator) och då ska det jag skrivit vara rätt. Just -87- 88 fanns båda.

Mvh
Lennart
av mrcarnityre
Tack förs svaret men vad menar du med att bygla XD Är inte helt insatt i bilar än med tanke på att detta är min första bil
av mrcarnityre
Googlade hur man byglar och gjorde det. Bara huvupumpen surrar och inge bränsle kommer ut. Har under halv tank så då är det väl tankpumpen som lagt av ?
Användarvisningsbild
av lennarte
mrcarnityre skrev:Googlade hur man byglar och gjorde det. Bara huvupumpen surrar och inge bränsle kommer ut. Har under halv tank så då är det väl tankpumpen som lagt av ?
Kolla säkring 11 först, båda pumparna går genom säkring 1, medans tankpumpen går genom sökring 11 också. Det finns en lucka att skruva bort i bagaget, under där kommer du åt tankarmaturen. Det brukar vara väldigt rostigt och sönderärgat på anslutningar och kablar. Man kan byta bara pumpen, men då får det andra vara i väldigt bra skick om det ska vara lönt.
Så kan man göra om kablarna ärgat sönder och pumpen är hel. Bilden visar en 940.
http://www.powerx3m.se/filez/940tank.jpg
Lättast är en ny tankarmartur med pump.

Mvh
Lennart
av mrcarnityre
Kollade säkringarna först och ingen av dom hade gått. Blir väl att köpa nytt tankarmatur då men tack för hjälpen XD

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]