Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tackar för alla guider mm men undrar nu hur märkningen på vevaxelns remskiva skall då motorn är nollad med tråd enligt bl.a "fassans" guide.
Som nu när kamdrev står vid märke på kåpan och vevaxeldrev står vid märke på blocket så vid montering av vevaxelns remskiva så står den ca 40 grader för märke på kåpan.

Vad är riktigt tro?

Något som står fel?
Strecket på remskivan skall stå vid 0-märket på den yttre plastkåpan.
På min 745-a hade remskivan släppt i vulkningen (den är gjord i 2 delar med vulkat gummi i mellan) så den yttre och inre delen av remskivan "hängde" inte ihop. Detta är nog inte så vanligt, men jag kunde alltså vrida den yttre delen av remskivan (den med märket på) medans motorn (och den inre delen) inte rörde sig alls.
Du måste även kolla på kamaxeln att den står "på kompression" på 1-ans cylinder. Eftersom kamaxeln bara snurrar hälften så fort är det kompression "bara" vartannat varv på 1-ans cylinder. Om du lyfter på ventilkåpan (kan kanske se det genom oljepåfyllningen) så ska du se till att båda nockarna på kamaxeln på 1-ans cylinder ska peka från varandra och lite uppåt. Är kanske lite "övertydlig" nu men det är bättre att "ta i" än att det blir fel

Mvh
Lennart
Tack för ditt svar.

Allt står enligt boken. Kammar som flygplansvingar på 1:an och kolven i topp och skall precis vända. Vevaxeldrevets märkning mot bulan på blocket (den gjutna delen) men vid montering av remskivan så hamnar remskivans märke ca 40 grader för nollan. Vad har hänt tro?

Har provat och vrida vevaxeln både medsols och motsols ett varv för att se om det ändras. Det enda som ändras är att kolven i ettan hamnar på ett annat ställe än övre dödläge. Och ett halvt varv med kamaxeln blir att den ligger an i stället för att den skall vara släpt.

Remskivan har inte denna gummilagring du nämnde utan är ett helgjutet hjul med tre remspår spår.

Får fundera vidare...

Glömde att nämna att jag kollat både rörstiftet på kamkugget och stiftet på vevaxeln och båda sitter där dom skall.
kanske felmärkt eftermarknadsremhjul du har?

på min hade vulkningen läppt lite så att märkningens läge ändrades i förhållande till nedre kamremsdrevet. Det tog ett tag innan jag kom på det..

Har du ställt in efter alla de andra märkningarna kan du nog bortse från märkningen på remskivan
Tack för ditt svar...

Har börjat fundera i dessa banor då det varit 18 tidigare ägare till rariteten....?

Men det som egentligen märks är att dessa tidigare ägare har inte haft så stor kunskap om bilar eller motorfunktioner då den varit på verkstad för det mesta då något inte funkat. Det mesta verkar oskruvat om man ser till tidigare fordon jag haft (Volvo)där det förekommit det mesta i både skruvat och utbytta hemgjorda delar.
Men fortsätter min analys för att komma på vad som har hänt.
Det är faktiskt så att remskivan på marinmotorer (Det fanns ett flertal modeller som byggde på B21 B23/230). Där var det av utrymmesskäl så att gradinställningen och markeringen på remhjulet var vridet ett antal grader, som jag naturligtvis inte minns just nu. Detta berodde på att en kylvattenpump satt på mellanaxeln och den behövde lite "armbågsutrymme". Så kåpan och remhjulet är olika på bil och marinmotorer.
Kan ju vara bra att känna till om man någon gång skall byta ut en slutkörd marinmotor mot en bättre bilmotor. Spara vissa detaljer från den gamla marinmotorn. Eller rättare sagt: Släng inte den gamla marinmotorn förrän den nya är på plats med all kringutrustning.

Köp ett nytt remhjul på skroten, det kan inte kosta så mycket. I bästa fall har du löst problemet den vägen. Om det nuvarande visar sig vara ett marinremhjul så kan du ju kränga det på Tradera (om du inte är båtägare?)
Att den är gjord som den är, i två delar med gummi emellan, beror på att den inte bara är remskiva. Den är också "svängningsdämpare" för vevaxeln, och ska motverka att vevaxeln hamnar i självsvängning vid vissa motorvarv och belastningar, som då kan skada motorn. Vad jag vet har alla B230F dem.

Gummit är anledningen till att man inte ska hålla emot på ytterdelen av remskivan (svängningsdämparen) när man lossar skruven. Då kan ytterdelen bli skev i förhållande till innerdelen. (Det där specialverktyget/mothållet man kan köpa håller ju istället emot på innerdelen.)

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]