Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DanneA
hejsan jag har ett riktigt drygt fel på min bil, därför vänder jag mig hit till er proffs för att söka hjälp!

jag ska försöka förklara så gott jag kan!

940ltt, 26k mil nästan fullservad, inget larm. Bilen går "normalt sett" som en dröm, startar direkt , gick igenom besiktningen med blanka papper som alla andra år MEN 1-3ggr i månaden är bilen precis stendöd när man ska starta den, det kan komma lite när som helst, ibland på morgonen första starten för dagen och någon gång när man ska hoppa in i bilen efter man varit i affärn, helt oannonserat så startar inte bilen.. inte de minsta tendens till liv är det, startmotor går runt som vanligt.

Den startar sen inte på ibland 3 timmar och vissa gånger flera dagar.. tills den väl startar en vacker dag (då startar den direkt) sen kan den funka felfritt i ett par veckor sen samma fenomen igen. Bilen dör aldrig under färd. Jag fixade ny motorjord till den och då funkade bilen cirka en månad, sen samma fel nu igen när jag skulle starta den igår. (hade kört med bilen tidigare på dagen så den va inte iskall eller så).

jag har bytt bränslepumpsrelä, mätt upp givaren som sitter vid lådan (164ohm kall), skall funka enligt kontrollmätning på en fungerande 940 givare.
Håller jag på reläet samtidigt som jag vrider på starten så känner man dessutom att det slår till, då borde styrboxen få signal från motorn.. ?

När bilen dör så är den verkligen livlös, den hostar inte eller någonting utan bara surrar på starten, verkar sakna gnista helt och hållet.

Vad kan detta vara killar och tjejer? Jag hade kunnat börja byta ut precis allt som tänddelar, tändbox osv men jag har precis lagt 7600kr på bilen så nu vill jag försöka hålla nere kostnaderna lite och inte bara chansa..

Kan det vara tändboxen som funkar då och då och aldrig lägger av under färd? kan det kanske vara tändspolen? Jag har inte kollat gnistan eller bränsle men jag ugår ifrån att det är gnista som saknas då den annars borde gått igång men sedan dött och hostat lite sådär ni vet.

Sitter det två stycken pumpar på denna modell? kanske det kan vara den pumpen i tanken som hållt på att ge upp under en tid och ibland inte orkar pumpa upp soppa? Skulle bilen fortsätta gå om denna pumpen la av under färd? Jag hör ingen pump surra när jag vrider på tändläge 2.

Folk pratar även om något "klassiskt" relä vid expansisonskärlet i motorrummet till spridarna men detta relä verkar jag inte ha, jag hittar det inte iallafall.

Väldigt tacksam för all hjälp.
av NilsO
Hej,

du får nog felsöka lite närmre för att se om det verkligen saknas gnista eller något annat. Ett sätt är att prova om den tänder på startgas. Gör den det, men stannar strax efter så finns bränsle men ingen gnista.

Ett inte helt ovanligt fel är glapp i tändningslåset, så att allt funkar i läge II men att spänningen till bränsle- och tändsystemen försvinner i läge III (alltså när man kör på startmotorn). Då går bilen igång om man rullar eller bogserar, vilket i sig kan vara ett sätt att felsöka.

Bilen har bara en pump, i tanken. Det ökända reläet som kan heta spridarrelä eller radioavstörningsrelä sitter på insidan av vänster framskärm på din bil. På -96 går även tändspolen på det reläet, så om det krånglar får man varken bränsle eller gnista (så var det inte på tidigare årsmodeller).

Lycka till!
Nu slet jag ut allt där bak och hoppade in för att kolla om bränslepumpen surrar på tändningsläge 2, farsan vred om nyckeln och pumpen surrade.. jahapp tänkte jag då är det ju inte den som är sönder. .fan med! Men så i samma sekund vrider farsan om nyckeln och bilen startar..

Tror ni att det är min soppapump som lever på de sista krafterna och inte alltid går igång?

Edit: såg ditt svar nu, tack! Ska försöka lokalisera reläet till spridarna/tändspole och byta detta! Annars låter det där med glapp i tändningslåset också som en lösning då det händer då och då utan mönster.. och aldrig under färd MEN eftersom att bilen nu kommer fungera säkert 2 veckor innan problemet kommer tillbaka så känns det som att det inte är ett glapp där då det borde visa sig lite oftare och mer regelbundet.. och oftare ju längre tiden går (mer glapp med tiden)

Värt att nämna är att pumpen snurrade EN gång, sen gick bilen igång.. När vi sen stängde av bilen och vred tändningen till läge 2 så hördes inget ifrån pumpen men bilen startar ändå, är det för att trycket redan är uppe i railen då eller och då går inte pumpen?

Är det bara volvo som säljer dessa spridare relä ? :)

MVH
av NilsO
DanneA skrev:Nu slet jag ut allt där bak och hoppade in för att kolla om bränslepumpen surrar på tändningsläge 2, farsan vred om nyckeln och pumpen surrade.. jahapp tänkte jag då är det ju inte den som är sönder. .fan med! Men så i samma sekund vrider farsan om nyckeln och bilen startar..

Tror ni att det är min soppapump som lever på de sista krafterna och inte alltid går igång?

Edit: såg ditt svar nu, tack! Ska försöka lokalisera reläet till spridarna/tändspole och byta detta! Annars låter det där med glapp i tändningslåset också som en lösning då det händer då och då utan mönster.. och aldrig under färd MEN eftersom att bilen nu kommer fungera säkert 2 veckor innan problemet kommer tillbaka så känns det som att det inte är ett glapp där då det borde visa sig lite oftare och mer regelbundet.. och oftare ju längre tiden går (mer glapp med tiden)

Värt att nämna är att pumpen snurrade EN gång, sen gick bilen igång.. När vi sen stängde av bilen och vred tändningen till läge 2 så hördes inget ifrån pumpen men bilen startar ändå, är det för att trycket redan är uppe i railen då eller och då går inte pumpen?

Är det bara volvo som säljer dessa spridare relä ? :)

MVH
Pumpen ska alltid gå varje gång du slår på tändningen. Gör den inte det är något skumt. Det finns ingen givare för bränsletryck eller liknande, bränslesystemet "vet" inte om det finns tillräckligt tryck eller inte. Sen låter pumpen iofs lite annorlunda när det finns tryck gentemot när det inte gör det, så man får lyssna noga för att vara säker.
okej för den surrade till lite granna i en sekund eller två innan bilen startade, sen lät den ingenting.. kanske är den som är paj då..

ska lägga örat mot och lyssna om den verkligen inte låter det minsta, men om det bara finns en pump så borde den ju gå eftersom att bilen stod på tomgång och funkade att starta varje gång efteråt, även om jag inte tyckte jag hörde något ifrån pumpen..

jag gör nog rätt i att byta pump och relä till tändspole/spridare va ?
av NilsO
Jag skulle inte byta något förrän jag visste vad som var fel. Att byta pumpen är otrevligt, och den kostar en del. Att byta reläet är ju onödigt om man tror att det är pumpen det är fel på.

Det finns fler sätt att ta reda på vad som krånglar. Du kan t ex koppla in en testlampa (glödlampa) i kontaktstycket till pumpen (följ ledningen där den går genom reservhjulsbaljan så hittar du). Lyser lampan när man slår på tändningen men pumpen inte låter, då kärvar antagligen pumpen eller är det något glapp. Lyser lampan ibland och ibland inte när man slår på tändningen – då är felet något helt annat.

Det finns jättemånga saker att byta på prov, ibland läser man trådar där folk bytt nästan hela bränsle- och tändsystemen och ändå inte fått bilen att fungera.
NilsO skrev:Jag skulle inte byta något förrän jag visste vad som var fel. Att byta pumpen är otrevligt, och den kostar en del. Att byta reläet är ju onödigt om man tror att det är pumpen det är fel på.

Det finns fler sätt att ta reda på vad som krånglar. Du kan t ex koppla in en testlampa (glödlampa) i kontaktstycket till pumpen (följ ledningen där den går genom reservhjulsbaljan så hittar du). Lyser lampan när man slår på tändningen men pumpen inte låter, då kärvar antagligen pumpen eller är det något glapp. Lyser lampan ibland och ibland inte när man slår på tändningen – då är felet något helt annat.

Det finns jättemånga saker att byta på prov, ibland läser man trådar där folk bytt nästan hela bränsle- och tändsystemen och ändå inte fått bilen att fungera.

helt korrekt för visso men det är det som är grejen, det är så svårt att felsöka nu när bilen kommer funka någon vecka så jag antar att jag för börja felsöka när bilen dör nästa gång.. för sålänge bilen alltid går är det ju omöjligt fel på bränslepumpen för då hade ju bilen dött.

så jag antar att jag får vänta tills bilen stannar sen försöka börja utesluta pumpen m.m..
OCh så dog bilen, denna gången gick den igång men sen märkte man att den inte fick soppa och dog saka men säkert, pumpen är helt död. Jag bestämde mig för att plocka loss pumpen och kontaktstycke för att se så spänning kommer fram men!! Har volvo varir så korkade så att dom inte satt något kontaktstycke på armaturen och istället gjutit in kabeln i den?

Man måste alltså dela kabeln någon annanastans för att få upp armaturen? Någon som vet vart isåfall? Bör väl vara lättast att komma åt den under bilen om den inte försvinner in under baksätet typ..

MVH :)
Kan nu konstatera att pumpen har spänning när jag vrider på starten. (hittade kontaktstycket sen, volvo vart visst inte helt knäppa sorry för att jag knappt kollade innan jag skrev förra inlägget) på bara tändläge 2 kunde jag inte mäta fram någon spänning vad jag kunde hitta men direkt på starten fick pumpen 10v cirka (spänningen går ju ner på starten) så den har 12v under färd. Testade mata pumpen med 12V ifrån en annan kontakt men den var stendöd.

Förmodligen pumpen då, lite underligt bara att jag inte fick fram 12v precis i tändläge 2.. Men pumpen borde väl pumpa fram sås på 10v när man vrider på tändningen sedan?
av NilsO
Det är ju bara någon sekund precis när man slår på tändingen som den ska få spänning i läge II. Och när motorn går, förstås. Slår man på tändningen och går sen bak och mäter så ska där inte finnas någon spänning. Men om du mätt medan du låtit någon annan slå på tändningen är det lite konstigt, förstås.

Men det låter ju absolut som att pumpen gått sönder.

Pumpen fungerar bra även vid 9–10 V.

Säker på att du har mätt på rätt stift i kontaktstycket, förresten? Det är mellan de två grövre ledningarna, minns inte färgerna.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]